Course: Individual planning in early and preschool age

« Back
Course title Individual planning in early and preschool age
Course code USS/INDP
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hrdá Nella, Mgr.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Lokajová Markéta, Mgr.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Early childhood intervention ? theoretical basis, history, system in the Czech Republic, interdisciplinary cooperation. Early care for families of children with disabilities - service definition, service goals, principles and principles. Early care service user ? a family with a child with a disability or disadvantage and its needs. Early care service providers - management, professional team, early care advisor. Early care service quality standards, early care service delivery methodologies. Course of the early care service ? user entry into the service, individual planning, basic activities of the service, termination of the early care service, evaluation. Intervention in early care ? forms, planning, progress, documentation. List of recommended literature and materials: JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. doplněné vyd. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5. Kolektiv autorů. Manuál o rané péči v Moravskoslezském kraji. 1. vyd. Ostrava: Agentura API s.r.o., 2006. KUČEROVÁ, A. Raná péče a předškolní věk dítěte s postižením nebo znevýhodněním, raná péče. In. JEŘÁBKOVÁ, K., a kol. Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3733-0, s. 49-64 OPATŘILOVÁ, D. et al. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3977-3. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-308- OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M.et al.. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - intervention for children of preschool age (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - intervention for children of preschool age (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter