Předmět: Logopedie - poradenství v raném a předškolním věku

« Zpět
Název předmětu Logopedie - poradenství v raném a předškolním věku
Kód předmětu USS/ILPO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Šlesingrová Eliška, Mgr.
  • Červenková Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubit kompetence posluchačů v oblasti diagnostické, intervenční a poradenské práce s dětmi předškolního věku s důrazem na raný věk v riziku rozvoje narušené komunikační schopnosti. Akcent je kladen na mezioborový koncept práce a intervenci zaměřenou na podporu poskytovanou rodinám dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, pedagogům v předškolním vzdělávání a pečujícím osobám. Tematické okruhy: ? Organizace poradenství v logopedii v České republice dle resortů. ? Funkční komunikace. ? Možnosti stimulace v předverbálním a verbálním období vývoje řeči, jazyka a komunikace. ? Nedirektivní komunikační strategie. ? Základy diagnostiky komunikace dítěte a komunikace s dítětem v rodině, ve školním zařízení, mimo rodinu a školní zařízení. ? Jak komunikovat s rodinou pečující o dítě s narušenou komunikační schopností? Jak komunikovat s dětmi ve třídě, kde se vzdělává dítě s narušenou komunikační schopností? ? Podpora komunikace dítěte s narušenou komunikační schopností dle typu narušené komunikační schopnosti. ? Základní přehled (shrnutí) symptomatologie vybraných forem narušené komunikační schopnosti v raném a předškolním věku. ? Základy logopedické intervence a poradenství . Povinná literatura: ČERVENKOVÁ, Barbora. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. 1. vydání. Praha: Grada, 2019. 213 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-2054-3. MLČÁKOVÁ, R. Komunikace se žákem s narušenou komunikační schopností. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 30-38. ISBN 978-80-244-3312-7. MLČÁKOVÁ, R. Specifika práce u žáků s narušenou komunikační schopností při výuce grafomotoriky a psaní. In VITÁSKOVÁ, K., MLČÁKOVÁ, R. Narušení fonace a rezonance mluvené řeči - vstup do problematiky. 1. vyd. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3720-0. Doporučená literatura: VITÁSKOVÁ, K., MLČÁKOVÁ, R. Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-3744-6

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní