Předmět: Logopedie 1

« Zpět
Název předmětu Logopedie 1
Kód předmětu USS/ILG1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Vrbová Renáta, Mgr. Ph.D.
  • Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
  • Červenková Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Tematické okruhy: 1. Logopedie - základní terminologie, 2. Systém organizace logopedické péče - 3. Specifika ontogeneze řeči 4. Vývoj a poruchy hlasu a rezonance. 5. Etiologie, symptomatologie, klasifikace hlasových poruch 6. Vybrané jazykové a kognitivní schopnosti ovlivňující úspěšnost osvojování základních předškolních dovedností v raném věku. 7. Přesah obtíží do osvojování prelexických a pregrafémových dovedností. 8. Vývojové jazykové poruchy v raném a předškolním věku 9. Narušení článkování řeči - dyslálie a vývojové artikulační poruchy v raném předškolním věku. 10. Fyziologie a odchylky výslovnosti v českém jazyce, metodika vyvozování. Povinná literatura: LECHTA, V., KRÁLIKOVÁ, B., WDOWYCZYNOVÁ, M. 2011. Když naše dítě nemluví plynule: Koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál. 978-80-7367-849-4 MLČÁKOVÁ, R.; VITÁSKOVÁ, K. 2013. Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3721-7. [take v LMS podobě] SMOLÍK, F. & MÁLKOVÁ, G., 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku, Praha: Grada. Smolík, F., Bytešníková, I. 2020, Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS, Czecho-Slovak Pediatrics / Cesko-Slovenska Pediatrie, vol. 75, no. 8, pp. 484-489 a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5882-3. Doporučená literatura: VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L 2017. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra: (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5214-2.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní