V rámci předmětu se studenti seznámí s netradičními pomůckami, metodami a postupy využitelnými v psychopedické intervenci. Předmět je zaměřen na implementaci aktivizačních metod napříč celým spektrem jednotlivých stupňů vzdělávání (MŠ, ZŠ, SŠ). Výuka je rozdělena do tří základních celků. V první části jsou studenti seznamováni s diagnostickým materiálem, který lze využít u dítěte předškolního věku v oblastech zrakového vnímání a paměti, motoriky, grafomotoriky, kresby, sluchového vnímání a paměti, řeči, základních matematických představ, orientace v čase, orientace v prostoru až po sebeobsluhu, sociální dovednosti a hru. Druhá část výuky je zaměřena na didaktické pomůcky a metodické postupy v oblasti rozvoje jednotlivých složek osobnosti jedince. Třetí část výuky studenty seznamuje s učebnicemi a s širokým spektrem učebních materiálů, které lze využít při vzdělávání žáků s mentálním postižením. Výuka studentům zprostředkuje zkušenost s moderními didaktickými pomůckami, metodami a postupy využitelnými pro účelnější realizaci aktivizačních metod. Tyto přímé praktické zkušenosti mohou studenti následně aplikačně uplatnit v rámci pedagogických praxí. Záměrem výuky je, aby studenti dokázali implementovat získané zkušenosti do práce s heterogenním kolektivem žáků a zároveň i rozvíjet vlastní sebereflexivní dovednosti ve smyslu budování schopnosti reflektovat svůj osobnostně-sociální rozvoj. V kontextu maximálně možné provázanosti teorie a praxe je součástí výuky i spolupráce s odborníky z praxe, kde studenti mohou získat informace z přímé práce s kolektivem žáků a z komunikace s rodiči těchto žáků. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522.
|