Předmět navazuje a dále prohlubuje problematiku alternativní či augmentativní komunikace (AAK). Zaměřen na teoretické poznatky ve vazbě na komunikaci, její specifika i funkce s akcentem na cílovou skupinu - osoby s výrazně narušenou komunikační schopností. Studentům budou představeny vybrané systémy AAK a jejich využitelnosti směrem k osobám s komplexními komunikačními potřebami. Součástí předmětu budou ukázky jejich praktického použití vč. diskuze nad vybranými diagnostickými hledisky vhodnými pro volby konkrétních systémů AAK. Po absolvování by studenti měli být schopni: " rozumět pojmům komunikace, komunikační zákonitosti, komunikační kompetence, komunikační bariéra, funkce komunikace a dělení komunikace; " popsat komunikační proces - jeho jednotlivé fáze a subjekty, které do procesu vstupují; vymezit pojem narušená komunikační schopnost a výrazně narušená komunikační schopnost; " vymezit vybrané cílové skupiny potencionálních uživatelů AAK včetně jejich specifik, " dokázat definovat pojem AAK - co to je, pro koho, co je jeho cílem; znát a umět vyvrátit předsudky a mýty o AAK; " dokázat popsat využívání systémů AAK v praxi včetně možných limitujících faktorů; " orientovat se v klasifikačních systémech AAK; " vědět, které konkrétní systémy AAK jsou vřazeny do jednotlivých oblastí; " být schopen teoreticky popsat princip fungování jednotlivých systémů AAK; " orientovat se v aktuální nabídce speciálních SW, aplikací a hi-tech pomůcek, primárně využívaných v oblasti AAK. " znát, umět identifikovat základní rámec oblastí, které mohou vstupovat a ovlivňovat volbu konkrétních systémů AAK; " posoudit (ne)vhodnost jednotlivých systémů AAK pro konkrétního klienta " používat adekvátní související terminologii. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: MAŠTALÍŘ, J., PASTIERIKOVÁ, L. 2018. Alternativní a augmentativní komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.. Odborný studijní text k projektu Rozvojový projekt v rámci institucionálního plánu Univerzity Palackého v Olomouci (FRUP) ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0. SKALOVÁ, P. F., KUNOVÁ, A., ŠAROUNOVÁ, J. 2021. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát: neverbální dítě v mateřské škole. Vydání první. V Praze: Pasparta. 131 stran. ISBN 978-80-88290-73-5. CASTA?EDA, Claudio; FRÖHLICH, Nina a WAIGAND, Monika. Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci: příručka pro rodiče, pedagogické pracovníky, terapeuty a další zájemce. Přeložil Anna ŠUJANOVÁ. V Praze: Pasparta, 2023. ISBN 978-80-88429-90-6. Další zdroje: https://www.petit-os.cz/ https://spektra.eu/ https://www.alternativnikomunikace.cz/ Doporučená literatura: BEUKELMAN, D. R.; LIGHT, J. C. 2020. Augmentative & Alternative Communication: Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs. Brookes Publishing Company. ISBN-13: 978-1681253039. OGLETREE, B. T. 2021. Augmentative and Alternative Communication: Challenges and Solutions. Plural Publishing. ISBN 978-1635502862. DA FONTE M. A., BOESCH M. C. Effective Augmentative and Alternative Communication Practices. 2019. Routledge: Oxon. ISBN 978-1-138-71019-1.
Po absolvování předmětu se bude student orientovat: - vědět co je cílem komunikace, jaké jsou její funkce a kdy dochází k potřebě uvažovat o AAK; - vymezit základní okruh potencionálních uživatelů AAK; - znát základní dg. kritéria ve vazbě na AAK; - znát základní principy budování podpory AAK; - umět popsat výhody a limity využívání AAK v praxi; - možné prostředky AAK a jejich (ne)využitelnost ve vazbě ke konkrétní cílové skupině; - vědět, které konkrétní prostředky patří do oblasti: hi-tech / low-tech / no-tech a jaká mají specifika; - orientovat se v možnostech podpory ve vazbě na AAK (systém podpory): odborníci, legislativa; organizace atp.
|