Cílem předmětu je získat orientaci v oblasti uměleckých kreativních terapií a interdisciplinárních vztahů s příbuznými oblastmi, které využívají umění, např. s terapeutickým uměním, music/arts medicine, estetickými výchovami atd. V předmětu Úvod do expresivních terapií 2 budou vymezeny interdisciplinární vztahy s příbuznými profesemi zdravotnickými (lékařskými i nelékařskými), pedagogickými, psychologickými, sociálními, s psychoterapií atd. Východiskem bude koordinované pojetí rehabilitace a aplikace těchto konceptů pro oblast speciální pedagogiky, neurorehabilitace, psychosociální rehabilitace atd. Zvláštní důraz bude věnován intermodálnímu pojetí, které využívá kombinace různých expresivních prostředků na bázi teorie intermodálního transferu P. Knilla a propojení hudebních, výtvarných, dramatických, tanečních a pohybových prostředků. Dále bude v rámci tohoto předmětu představena historie a aktuální stav jednotlivých směrů expresivních / uměleckých kreativních terapií v České republice a některých evropských zemích, významné osobnosti těchto přístupů, jejich přínos pro profesionalizaci směrů expresivních / uměleckých kreativních terapií, role profesních asociací (národních i mezinárodních) a profesní etiky. Studijní literatura a studijní pomůcky: ADAMEK, M. S., & DARROW, A. A. (2010). Music in Special Education. Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc. BRUSCIA, K. E. (2014). Defining Music Therapy. Gilsum, NH: Barcelona Publishers. ČÍŽKOVÁ, K. (2005). Tanečně pohybová terapie. Praha: Triton. DARROW, A. (Ed.). (2008). Introduction to Approaches in Music Therapy. Silver Spring: American Music Therapy Association, Inc. DOSEDLOVÁ, J. (2012). Terapie tancem. Praha:Grada. EDWARDS, J. (2016). The Oxford Handbook of Music Therapy. Croydon: Oxford University Press. MALCHIODI, C.A. (2007). Expressive Therapies. New York: The Guilford Press. GUSSAK, D.E., & ROSAL, M. (2015). The Wiley Handbook of Art Therapy. John Wiley, and Sons. HAKVOORT, L., GILBOA, A. et al. Breaking Strings: Explorations of Mistakes in Music Therapy. Artez: ArtEZ Press, pp. 329-338. ISBN 978-94-91444-77-7. HALPRIN, D. (2004). The Expressive Body in Life, Art, and Therapy. London: Jessica Kingsley Publishers. HANSER, S. B. (2018). The New Music Therapist´s Handbook. New York: Beklee Press. HINZ, L. (2019). Expressive Therapies Continuum. New York: Taylor and Francis Group. HERNANDEZ-RUIZ, E. (2005). Postmodernism and Music Therapy. Voices: A World Forum for Music Therapy, 5(3). Dostupné z https://normt.uib.no/index.php/voices/article/view/230/174 HOGAN, S. (2015). Art Therapy Theories: A critical introduction. New York: Routledge. JOHNSON, D.R., & EMUNAH, R. (2020). Current Approaches in Drama Therapy. Charles C Thomas. KANTOR, J., CAMPBELL, E.A. a kol. (2022). Exploring vibroacoustic therapy in adults experiencing pain: a scoping review. BMJ Open, 2022, 12, E046591. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-046591 KANTOR, J., CHRÁSKA, M., LUDÍKOVÁ, L. (2019). Arts therapies in educational institutions. Education Sciences, 2019, 9(2), 82. doi: 10.3390/educsci9020082
|