Cílem předmětu je získat vstupní praktickou zkušenost v oblasti skupinové formy expresivních terapií, a to s výtvarnými, hudebními, dramatickými a tanečně/pohybovými prostředky. Pozornost bude věnována formování skupiny, její koheze a dynamiky, vytvoření pravidel pro skupinovou práci, seznámení účastníků s cíli a prostředky praktické a sebezkušenostně orientované práce. Důraz bude kladen na sebereflektivní zkušenost - jednotlivé aktivity budou rámovány verbálním sdílením účastníků ve skupině a dále teoretické vysvětlení a objasnění procesů, které se v rámci sebezkušenostní práce odehrály. Studijní literatura a studijní pomůcky: ADAMEK, M. S., & DARROW, A. A. (2010). Music in Special Education. Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc. BRUSCIA, K. E. (2014). Defining Music Therapy. Gilsum, NH: Barcelona Publishers. ČÍŽKOVÁ, K. (2005). Tanečně pohybová terapie. Praha: Triton. DARROW, A. (Ed.). (2008). Introduction to Approaches in Music Therapy. Silver Spring: American Music Therapy Association, Inc. DOSEDLOVÁ, J. (2012). Terapie tancem. Praha:Grada. EDWARDS, J. (2016). The Oxford Handbook of Music Therapy. Croydon: Oxford University Press. MALCHIODI, C.A. (2007). Expressive Therapies. New York: The Guilford Press. GUSSAK, D.E., & ROSAL, M. (2015). The Wiley Handbook of Art Therapy. John Wiley, and Sons. HAKVOORT, L., GILBOA, A. et al. Breaking Strings: Explorations of Mistakes in Music Therapy. Artez: ArtEZ Press, pp. 329-338. ISBN 978-94-91444-77-7. HALPRIN, D. (2004). The Expressive Body in Life, Art, and Therapy. London: Jessica Kingsley Publishers. HANSER, S. B. (2018). The New Music Therapist´s Handbook. New York: Beklee Press. HINZ, L. (2019). Expressive Therapies Continuum. New York: Taylor and Francis Group. HERNANDEZ-RUIZ, E. (2005). Postmodernism and Music Therapy. Voices: A World Forum for Music Therapy, 5(3). Dostupné z https://normt.uib.no/index.php/voices/article/view/230/174 HOGAN, S. (2015). Art Therapy Theories: A critical introduction. New York: Routledge. JOHNSON, D.R., & EMUNAH, R. (2020). Current Approaches in Drama Therapy. Charles C Thomas. KANTOR, J., CAMPBELL, E.A. a kol. (2022). Exploring vibroacoustic therapy in adults experiencing pain: a scoping review. BMJ Open, 2022, 12, E046591. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-046591 KANTOR, J., CHRÁSKA, M., LUDÍKOVÁ, L. (2019). Arts therapies in educational institutions. Education Sciences, 2019, 9(2), 82. doi: 10.3390/educsci9020082 KANTOR, J., KARKOU, V. a kol. (2022). A Research-based Map of Music Therapy in the Czech Republic: Comparisons with Other Arts Therapies. Nordic Journal of Music Therapy, 2022, 31(4) , 293-307. https://doi.org/10.1080/08098131.2021.1958906 KANTOR, J. a kol. (2016). Společné a rozdílné v uměleckých (kreativních) terapiích. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. KARKOU, V. a kol. (2017). The Oxford Handbook of Dance and Wellbeing. Oxford University Press. KARKOU, V., & ZUBALA, A. (2019). Arts Therapies in the Treatment of Depression. London: Routledge. KARKOU, V. (2010). Arts Therapies in Schools: Research and Practice. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. KARKOU, V. & SANDERSON, P. (2006). Arts therapies: A research-based map of the field. Edinburgh: Elsevier. LEVINE, E. G., KNILL, P. J. & LEVINE, S. K. (2014). Principles and Practice of Expressive Arts Therapy. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. MALCHIODI, C. A. (2022). Handbook of Expressive Arts Therapy. New York: The Guilford Press. MALCHIODI, C. A. (2007). Expressive Therapies. New York: The Guilford Press. MÜLLER, O. (2014). Terapie ve speciální pedagogice (s. 269-330). Praha: Grada. ROSAL, M. (2018). Cognitive-Behavioral Art Therapy. New York: Routledge. VALENTA, M. (2021). Dramaterapie. Praha: Portál. ZEDKOVÁ, I a kol. (2012). Tanečně pohybová terapie: Teorie a praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|