Praxe probíhá formou náslechů a vlastních výstupů pod supervizí ve školách a v zařízeních, v nichž je realizována speciálněpedagogická péče o osoby specifickými potřebami (všech věkových kategorií). Její součástí je rovněž seznámení se s příslušnou dokumentací a organizačními opatřeními zajišťujícími chod dané instituce. Průběžná praxe speciálněpedagogická patří, spolu s praxí v expresivních terapiích, k základům studia daného oboru. Vzhledem k tomu je jí vymezen i větší rozsah, než bývalo dosud u VŠ studia obvyklé. Vychází se z toho, že příprava profesionálních pracovníků v oblasti sociální péče se neobejde bez úzkého kontaktu s klienty, příp. zařízeními již v průběhu studia. Praxe je organizována a pojímána jako stupňovité, soustavné a řízené rozvíjení osobnostních vlastností studenta, rozvíjení jeho představ o problematice terénních sociálních služeb, propojování teoretických a praktických zkušeností praktikanta a studenta. Ze zařízení připadají v úvahu především domy pro osoby se zdravotním postižením, stacionáře, terapeuticko-sociální dílny, denní pobyty pro děti, dospívající a dospělé osoby se zdravotním postižením, azylové domy a domy se zvláštním režimem. Součástí přípravy studenta na praxi je rozsáhlé samostudium problematiky s přípravou plánu stáže a pozorování provozu zařízení i vybraného klienta s cílem zpracování případové studie. Student si dále vede terénní deník, na jehož podkladě zpracuje návrh individuálního plánu rozvoje klienta (vč. expresivních terapií). Studijní literatura a studijní pomůcky: BOCHNÍČEK, Z., a kol. Na pomoc pedagogické praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 131 s. ISBN 978-80-210-6302-0. FASNEROVÁ, M., STOLINSKÁ, D. Pedagogická praxe: pro studenty oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2012. 88 s. ISBN 978-80-7409-051-6. FILOVÁ, H., a kol. Příručka pro fakultní cvičné učitele, aneb, Jak vést pedagogické praxe studentů učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 92 s. ISBN 978-80-210-6619-9. KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z. Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3. MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7178-548-4. MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7178-549-1. MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1475-9. SEDLÁČKOVÁ, S., HOŠKOVÁ, K., BULVOVÁ, H. Příklady z naší praxe: rovné příležitosti dětí a žáků, práce s dětmi a žáky ze znevýhodněného prostředí. Vyd. 1. Praha: Středisko prevence a léčby dogových závislostí Drop In, 2013. 84 s. ISBN 978-80-260-3969-3. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: UP, 2003. ISBN 978-80- 2440-698-5.
|