Předmět: Muzikoterapie 3

« Zpět
Název předmětu Muzikoterapie 3
Kód předmětu USS/HMZ3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět s názvem Muzikoterapie 3 prohloubí úroveň porozumění problematice muzikoterapie, kterou studenti získali v předmětu Muzikoterapie 1 a Muzikoterapie 2. Cílem předmětu je získat základní orientaci u různých věkových skupin a typů speciálních potřeb populace, se kterou mohou studenti v budoucnosti pracovat. Jedná se zejména o běžnou populaci dětí a mládeže (včetně preventivního muzikoterapeutického působení), o osoby se speciálními potřebami, např. mentálním postižením, poruchami autistického spektra, senzorickým postižením, tělesným a vícečetným postižením, poruchami chování, ADHD, narušenou komunikační schopností atd. Dále budou studenti seznámeni s povahou muzikoterapie u osob s různými typy psychiatrických diagnóz, např. demencí, poruchami osobnosti, schizofrenií, poruchami příjmu potravy, atd. Pro doplnění získají také základní přehled u některých specifických onemocnění a o muzikoterapii v různých oblastech zdravotnické péče, např. jednotky intenzivní péče, neonatologická centra, centra léčebné rehabilitace atd. Z hlediska institucí bude podrobně představena muzikoterapie v institucích sociálních služeb a institucích rezortu školství. Po absolvování tohoto předmětu se budou studenti orientovat v problematice muzikoterapie u jednotlivých věkových skupin, diagnóz a zdravotních problémů a muzikoterapie v různých typech institucionálního kontextu. Studijní literatura a studijní pomůcky ADAMEK, M. S., & DARROW, A. A. (2010). Music in Special Education. Silver Spring: The American Music Therapy Association, Inc. BAKER, F., & TAMPLIN, J. (2010). Music Therapy Methods in Neurorehabilitation. London: Jessica Kingsley Publishers. BAKER, F., & WIGRAM, T. (2012). Songwriting: Methods, Techniques and Clinical Applications for Music Therapy Clinicians, Educators and Students. Jessica Kingsley Publishers, London. BRUNK, B. K., & COLEMAN, K. A. (1996). A Special Education Music Therapy Assessment Process. In B. L. WILSON, Models of Music Therapy Interventions in School Settings (s. 69-82). Silver Spring: AMTA, Inc. BRUSCIA, K. E. (2014). Defining Music Therapy. Gilsum, NH: Barcelona Publishers. CAMPBELL, E.A. a kol.(2022). Tactile low frequency vibration in dementia management: A scoping review. Frontiers in Psychology. 2022;13. doi: 10.3389/fpsyg.2022.854794 CRIPPS, C., TSIRIS, G., & SPIRO, N. (Eds.). (2016). Outcome measures in music therapy: A resource developed by the Nordoff Robbins research team. London: Nordoff Robbins Centre. DARROW, A. (Ed.). (2008). Introduction to Approaches in Music Therapy. Silver Spring: American Music Therapy Association, Inc. FRANĚK, M. (2006). Hudební psychologie. Praha: Karolinum. GERLICHOVÁ, M., & KANTOR, J. Efektivita muzikoterapie v rehabilitaci pacientů se získaným poškozením mozku: observačně-deskriptivní studie. [Effectivness of music therapy in rehabilitation of patients with acquired brain injury: observational-descriptive study]. Rehabilitácia, 2020, 57(4), 265-274. GERLICHOVÁ, M. (2014). Muzikoterapie v praxi. Praha: Grada. GILBOA, A. a kol. (2022). Why Music Therapists Choose to Work with a Clinical Population: An International Pilot Survey. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022; 19(15):9463. doi: 10.3390/ijerph19159463

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní