Předmět: Klauzurní práce

« Zpět
Název předmětu Klauzurní práce
Kód předmětu USS/HKLA
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávra Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Jedná se o praktickou a sebereflexivní disciplínu, jejíž součástí je psaní introspektivních reflexí po každém z týdenních výcviků (deníkový záznam), na jejichž podkladě zpracuje student a odprezentuje dramatickou seberflexivní etudu s veřejnou performancí.

Studijní aktivity a metody výuky
Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prezentace a sebereflexe výukového a terapeutického procesu studenta. Klauzurní práce je vázána k výběrové expresivní disciplíně a tedy dramaterapie 3, nebo muzikoterapie 3. Jedná se o praktickou a sebereflexivní disciplínu, jejíž součástí je psaní introspektivních reflexí po každém z týdenních výcviků (deníkový záznam), na jejichž podkladě zpracuje student a odprezentuje dramatickou, nebo hudební seberflexivní etudu s veřejnou performancí. Jedná se tedy o divadelní/dramickou/dramaterapeutickou/hudební/muzikoterapeutickou praxi, která je řízena samotným studentem pod supervizí garanta oboru a vyučujícího. Jedná se o časově velmi náročný projekt, který přesahuje časovou dotaci disciplíny. Klauzurní práce je ?praxí? teoreticky pojaté SZZ z expresivních přístupů, je součástí dokumentace portfolia, které student nese k SZZ. Výsledek a produkt práce ? sebereflektivní představení ? je podroben veřejné kritice diváků a po té i odborné analýze lektorů a spolužáků performerka. Výukové teze: ? Zpracování sebereflexe procesu studia ? Tvorba a příprava uměleckého produktu v kontextu studenta ? Veřejná performance, audio dílo, vizuální dílo, umělecká instalace, a jiné ? Reflexe procesu přípravy, tvorby a veřejného vystoupení DAYKIN, Norma, et al. The impact of participation in performing arts on adolescent health and behaviour: a systematic review of the literature. Journal of health psychology, 2008, 13.2: 251-264. DAWE, Harry A. Teaching: A performing art. The Phi Delta Kappan, 1984, 65.8: 548-552. GOODMAN, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: ACADEMIA, 2007. KULKA, Jiří. Psychologie umění, 2. přepracované a doplněné vydání. Grada Publishing as, 2008. PENDZIK, Susana; EMUNAH, Renée; JOHNSON, David Read. Self in performance. New York: Palgrave Macmillan, 2017. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1997. ISBN 80-86106-02-0. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik: srovnání systémů. Praha: Institut sociálních vztahů, 1999. ISBN 978-80-8586-640-7. VALENTA,J.Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, č.2, s.1-2. VALENTA, M. a kol. Dramika pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. VALENTA, M. Dramaterapie.Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-2473-851-2. VALENTA,M.Dramaterapeutické projektování. Olomouc: VUP, 2003. ISBN 978-80-2440-615-2. VALENTA,M.a kol.Rukověť dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 978-80-2441-358-7.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • KRATOCHVÍL, S. (1995). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha : Galén.
  • Kratochvíl S. (2001). Základy psychoterapie. Praha, Portál.
  • VALENTA, M. (2007). Dramaterapie. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na expresivní přístupy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní