Předmět se zaměřuje na schopnost improvizace a kterativitu v kontextu nejen speciální pedagogiky, ale především v expresivních terapiích. Cílem předmětu je práce s vlastní schopností přizpůsobit se aktuálním potřebám klienta či žáka a pružně reagovat na vzniklé situace. Předmět se opírá o teoretickou i praktickou znalost expresivních terapií, která dále rozvíjí. V průběhu výuky se student učí pomocí zkušenosti a sebe-reflexe poznávt své silné a slabé stránky v kontextu improvizace a kreativního procesu. Jelikož je kreativní proces jedním za základů expresivních terapií projdou studenti jednotlivými složkami tohot procesu, který se učí strukturovat a pojmenovávt tak, aby jej byly nadále schopni používat ve své práci s klienty a žáky. Výukové prostředky se opírají o dramatickou realitu a svět ?jakoby?, hru a koncept flow, a to jak v dramaterapii, tak i v muzikoterapii. Výukové teze: ? Práce v dramatické realitě ? Vstup do dramatické reality a její udržování ? Koncepty úrovně dramatického vstupu sle Emunah ? Improvzace v hudbě a její přesah ? Propojení kreativního procesu s vlastním prožitkem ? Úrovně hry ? Druhy hry ? Práce s konceptem Flow ? Rozvoj potenciálu improvizace s ohledem na osobnostně sociální rozvoj ? Zvyšování kompetencí v oblasti kreativního procesu CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow: o štěstí a smyslu života. PORTÁL sro, 2015. Emunah, R. (2020). Acting for real: Drama therapy process, technique, and performance (2nd edition). Routledge. LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce / zprac. Radovan Lukavský. - Vyd. 1. - Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. - 155 s. PILÁTOVÁ, Jana. Hnízdo Grotowského: na prahu divadelní antropologie. Vyd. 1. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2009. 581 s. Světové divadlo. ISBN 978-80-7008-239-3. PENDZIK, Susana. On dramatic reality and its therapeutic function in drama therapy. The arts in psychotherapy, 2006, 33.4: 271-280. PENDZIK, Susana; EMUNAH, Renée; JOHNSON, David Read. Self in performance. New York: Palgrave Macmillan, 2017.
|