Uvedení do problematiky intervence u osob s psychosociálním ohrožením a narušením. Zaměříme se na možnosti nejenom edukační, poradenskou či terapeutickou intervenci, ale také na prevenci rizikového a problémového chování v různých rovinách a intervenční programy pro danou cílovou skupinu. Témata: Projevy rizikového a problémového chování v kontextu vývoje jedince (poruchy aktivity, pozornosti, impulzivita, emoce, kognice, motivace, socializace atd.). Hodnocení a diagnostika projevů rizikového a problémového chování, ADHD a poruch chování (v kontextu školy, školských poradenských zařízení atd.), možnosti statických a dynamických přístupů. Specifika intervence u osob s psychosociálním ohrožením a narušením (edukační, poradenská, terapeutická). Intervence u dětí s projevy rizikového a problémového chování v kontextu školy. Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu preventivně výchovné péče, práce s rodinným systémem. Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu sociálně právní ochrany a zdravotnického zařízení, potenciál psychoterapeutických, socioterapeutických a kreativních přístupů. Intervence u dětí s projevy problémového chování v kontextu zařízení pro výkon institucionální výchovy, práce s rodinným systémem. Intervenční programy pro rozvoj kognitivních funkcí, emocí a sociálních vztahů. Prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, efektivní programy primární prevence ve školách a školských zařízeních, minimální preventivní program, specifika práce metodika prevence. Prevence šikany a projevů násilí ve školách a školských zařízeních. Základní: HUTYROVÁ, M. Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1190-3. Základní: VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. Základní: LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1475-9.
|