Předmět představí základní teze a témata speciálněpedagogické podpory osob s omezením hybnosti, včetně stručného náhledu do somatopedie jako vědního oboru a jeho interdisciplinárních souvislostí. Předmět je koncipován převážně formou teoretického výkladu, který je doplněn praktickými ukázkami, příklady z praxe a diskuzí. Tematické okruhy: ? Obor somatopedie, jeho základní kategorie, historiografie a interdisciplinární souvislosti. ? Ucelené pojetí rehabilitace (terminologie, legislativa, koncepce), rehabilitace v léčebné, sociální a pracovní oblasti. ? Institucionální podpora osob s omezením hybnosti v rezortu školství, sociálních služeb a zdravotnictví. ? Psychosociální a zdravotní aspekty omezení hybnosti (příklady tělesných postižení a onemocnění, proces vyrovnávání se s postižením a vážným onemocněním, viditelnost postižení a jeho sociální dopad na nositele, rodinná a partnerská problematika osob s omezením hybnosti). ? Poradenství a edukace osob s omezením hybnosti (edukace v rámci inkluzivních trendů, legislativa a kurikulární dokumenty, edukační formy, metody, prostředky a procesy). Edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané u osob s omezením hybnosti (bazální stimulace, strukturované učení, Snoezelen, polohování a přesuny, využití kreativních prostředků při edukaci, alternativní a augmentativní komunikace, behaviorálně orientované postupy atd.). Povinná literatura: HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. et al. Zředěný život. Praha: Somatopedická společnost, 2011. ISBN 978-80-904464-1-0. FEUERSTEIN, R. et al. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelsnosti. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2400-6. KANTOR, J. et al. Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3707-1. KANTOR, J., JURKOVIČOVÁ, P. Základy speciální pedagogiky osob s omezením hybnosti. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3710-1. KANTOR, J. et al. Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3709-5. KANTOR, J. et al. Psychosociální aspekty omezení hybnosti. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3708-8. KANTOR, J et al. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením ? výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci i terapiích. Olomouc: UP, 2014. (v tisku) KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9. LANGER, J. et al. Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3681-4. Doporučená literatura: LUDÍKOVÁ, L. et al. Specifika edukace žáků se speciálními potřebami s přesahem do sféry pracovního uplatnění. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2655-6. MICHALÍK, J. et al. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. MÜLLER, O. et al. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0. VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
|