Cílem náslechové praxe je umožnit studentům průběžný kontakt s prostředím cílové skupiny osob se zdravotním postižením či sociálním a dalším znevýhodněním. Student se v rámci praxe seznámí s činností školského zařízení a prací asistenta pedagoga, pravidelně zde dochází a snaží se kriticky reflektovat organizaci, metody, techniky a užívané postupy aplikované při práci s cílovou skupinou. Vychází z poznatků získaných studiem studijních disciplín svého studijního programu. Praxi může vykonávat dle vlastní volby napříč širokému spektru věkovému i speciálních vzdělávacích potřeb. Pozorováním si student vytváří potřebné kompetence k práci asistenta pedagoga a připravuje se také na navazující model praxe souvislé. Student si vede deník praxe ve formě pravidelných denních záznamů (na základě předepsané osnovy). Každá činnost, k níž v průběhu praxe studenta došlo, bude vyhodnocena a student provede samostatný rozbor. Metodikem praxe pak bude poskytnuta zpětná vazba a hodnocení v rámci semináře. Základním cílem této disciplíny je poskytnout studentům orientaci v jednotlivých zařízeních určených primárně občanům se specifickými potřebami. Touto formou je studentovi umožněno pochopit danou problematiku nejen skrze teoretické poznatky, ale je mu poskytována možnost hlubšího porozumění specifikům cílové skupiny v kontextu praktických situací. Praxe je organizována jako náslechová, tzn. nepředpokládá se přímá intervence studenta vůči klientovi zařízení/instituce, není však vyloučena - v případech, kdy vedoucí praxe usoudí, že je to potřebné vzhledem ke schopnostem studenta a možnostem daného zařízení/instituce. Studenti během praxe zpracují deník praxe, jehož součástí bude SWOT analýza. Na semináři budou studenti prezentovat své poznatky z praxí, na základě SWOT analýz proběhne diskuse nad příklady dobré i špatné praxe s cílem definovat postupy, které jsou adekvátní a efektivní ve vzdělávání a podpoře žáků s postižením. Zaměření praxe: výběr z SPU, PAS, vícečetné postižení, mimořádné nadání apod., co prioritně nespadá do "pedií". Rozsah praxe: 40 hodin. Studijní literatura a studijní pomůcky: Studijní literatura (doporučená) je vypisována z oblastí, v nichž bude student na praxi působit. Povinná literatura: Úmluva o právech dítěte. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. MUSILOVÁ, Marcela a Libuše PODLAHOVÁ. Manuál Praxe v edukačním procesu. Olomouc: PdF UP, 2008. Inovováno 2015. [online]. Dostupné z: http://www.pdf.upol.cz/menu/struktura-pdf/fakultni-ucelova-zarizeni/stredisko-pedagogickych-a-odbornych-praxi/ Doporučená literatura: BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4.
|