Předmět: Logopedie

« Zpět
Název předmětu Logopedie
Kód předmětu USS/GLGP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vrbová Lucie, Mgr.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s vymezením, klasifikací a kategorizací v okruzích narušené komunikační schopnosti (NKS), organizace logopedické péče a dalšími aspekty poruch komunikace v kontextu práce speciálního pedagoga. Budou schopni následně detekovat symptomy jednotlivých hlavních forem NKS v mluvené i psané formě, včetně poruch neverbální komunikace a pochopit jejich dopad na oblast školní edukace a sociální komunikace. Tematické okruhy: ? Logopedie ? základní koncepce oboru, jeho cíle a předmět, zařazení do systému oborů. Klasifikace a kategorizace narušené komunikační schopnosti a poruch komunikace, řeči a jazyka a jejich dopad do oblasti speciální pedagogiky ? specifika diagnostických kategorií dle školského, klinického a sociální resortu ? MKN 11. revize a MKF WHO a DSM V. Terminologie dle kategorizace a stratifikace podpůrných opatření v resortu školství. Vztah komunikační kompetence, gramotnosti, intelektu a NKS. ? Systém organizace logopedické péče. Profesní i odborné organizace se zaměřením na NKS (včetně např. poruch grafické formy) v ČR i zahraničí, využití jejich aktivit ve speciální pedagogice. Základní legislativní vymezení organizace logopedické péče. Složky logopedické intervence. Aktuální péče o osoby s narušenou komunikační schopností v ČR a zahraničí a vztah k profesi speciálního pedagoga ? asistenta pedagoga. Specifika logopedické péče v resortu školství, zdravotnictví a sociální práce. Formy pregraduálního a postgraduálního studia, možnosti specializačního vzdělávání v rámci NKS. Aktuální trendy. ? Základní principy a prostředky logopedické péče ? specifika dle jednotlivých věkových kategorií. Specifika školských zařízení logopedického typu a dalších institucí zaměřených na NKS. Intervenční přístupy u osob s NKS z pohledu speciálního pedagoga ? asistenta pedagoga. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence (včetně rozvoje senzomotoriky, laterality, respirace a fonace apod.), profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Méně tradiční, zahraniční a alternativní přístupy a metody v terapii NKS ?Elkonin, kognitivní trénink a neurokognitivní terapie, neurovývojová stimulace, koncepty terapií zaměřených senzorickou integraci, auditivně-stimulační přístupy a další. Evidence-based přístupy. ? Primární a sekundární obecná symptomatologie NKS v dětství, dospívání a dospělosti ? problematika komunikačních a interakčních obtíží vyplývajících z příbuznosti vývojových poruch učení a chování s poruchami verbální i neverbální komunikace, poruch pozornosti a aktivity apod. Dopady symptomů na vzdělávací proces, sociální komunikaci a vztahy. ? Hlavní etiologie NKS a dopad na symptomy v kontextu vzdělávacího procesu, vztah k vývojovým poruchám intelektu, senzorickým deficitům, vývojovým poruchám učení, poruchám pozornosti a aktivity, poruchám chování a nálad a vývojové koordinační motorické poruše (vývojové dyspraxii). Genetické vazby a jejich dopad na vznik NKS a vztah k jiným vývojovým poruchám, včetně S(V)PU. Povinná literatura: BYTEŠNÍKOVÁ I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN: 978-80-247-3008-0 ČERVENKOVÁ, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností. u dětí od narození do tří let věku (1. elektronické vydání). Grada. ISBN 978-80-271-2054-3 KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9. KMENTOVÁ, M. (2015). Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-869-1.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní