Předmět: Etopedie

« Zpět
Název předmětu Etopedie
Kód předmětu USS/GETP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Škodáková Lucie, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je předložit posluchačům základní teoretické vymezení oboru, jeho koncepce a pojetí v etických, legislativních i historických souvislostech v ČR a zahraničí. ? Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie. ? Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. ? Rodina jako rizikový faktor vzniku problémového chování dítěte, ústavní a ochranná výchova, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže ? Poruchy chování klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. ? Hypekinetické poruchy klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. ? Typy rizikového a problémového chování. ? Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, příčiny, prevence, projevy, intervenční programy, specifika romské rodiny a romského dítěte v kontextu školního vzdělávání a předškolní přípravy. ? Syndrom CAN týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání příčiny, projevy, diagnostika, možnosti intervence, ochrana a prevence. ? Emoční poruchy a jiné psychické poruchy. ? Prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, programy specifické a nespecifické primární prevence. Povinná literatura: HAIDT, J. (2013). Morálka lidské mysli: proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Praha: Dybbuk. ISBN 978-80-7438-090-7. HUTYROVÁ, M. (2019). Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1523-3. MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J. a kol. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze. ISBN 978-80-7422-391-4. Doporučená literatura: RE, A. M., CAPODIECI, A. (2020). Understanding ADHD: a guide to symptoms, management and treatment. London: Routledge, Taylor & Francis Group. Understanding atypical development. ISBN 978-0-367-19324-9. RŮŽIČKA, M., PASTIERIKOVÁ, L., SMOLÍKOVÁ, M., FIALOVÁ, K., BASLEROVÁ, P. (2020). Speciální pedagog a další aktéři školního poradenského pracoviště ve společném vzdělávání. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-5704-8.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní