Vyučující
|
-
Flekačová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Disciplína se zabývá systémem a fungováním poradenství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
This course introduces the field of special education for individuals with visual impairment. It provides theoretical background for the activities realized with persons with visual impairment across the whole spectrum of severity of visual impairment. The light will be shed on speciifcs of impairment in different developmental stages. Topics: ? Special education (SE) of persons with visual impairment ? SE of individuals with visual impaiment in the framework of other disciplines ? Clasification of persons with visual impairment ? Complex services for persons with visual impairment in healthcare ? Complex services for persons with visual impairment in education ? Complex services for people with visual impairment in social services ? Characteristics of the blind persons ? Characteristics of the purblind persons ? Characteristics of the persons with residual vision ? Characteristics of persons with binocular vision disorder ? Psychological specifics of persons with visual impairment Importance of compensatory agents for persons with visual impairment
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
MUHIĆ, J. (2004). Interkulturní poradenství. Praha: IPPP.
-
Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
-
NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.
|