Předmět: Introduction to Special Education 2

« Zpět
Název předmětu Introduction to Special Education 2
Kód předmětu USS/ECSE2
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Disciplína se zabývá systémem a fungováním poradenství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Aims: This course follows the Introduction to Special Education 1 subject. It develops and deepens the students´ understanding of the basic concepts of Special Education. The aim is to provide students with solid foundation of knowledge for better orientation in follow-up Special Education disciplines. The structure of the subject focuses on individual stages of development of persons with handicap or disability; the forms of special education care relevant for each stage; and introduction of basic concepts of individual disciplines within the field of Special Education. Topics: Introduction of the systems of care in the Czech Republic provided by different branches (healthcare, education, social) Introduction to Special Education diagnostics Introduction to Special Educaiton counselling Family with children with special needs; persons caring for inividuals with handicap or disability. Early childhood aged children with special needs Middle childhood aged children with special needs Adulthood and aging of persons with handicap or disability Introduction of the field of Social services Specail Educaiton of persons with mental disability Special Education of persons with hearing impairment Special Education of persons with visual impairment Special Education of persons with reduced mobility Special Edcuation of persons with psychosocial disabilities Special Education of peorson with impaired communication skills Specail Education of persons with developmental learning disabilities Special Education of persons with combined disabilities Special education of highly gifted persons
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • MUHIĆ, J. (2004). Interkulturní poradenství. Praha: IPPP.
  • Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
  • NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní