Předmět: Reflective practice 4

« Zpět
Název předmětu Reflective practice 4
Kód předmětu USS/ECRX4
Organizační forma výuky On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Disciplína se zabývá systémem a fungováním poradenství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
The aim of the course is to improve competencies in practice. Students will reflect on their experience in practice and under the supervision they will strengthen their competences for other practices that are waiting for them in their studies. Reflective practice is the ability to reflect on one's actions so as to engage in a process of continuous learning. According to one definition it involves "paying critical attention to the practical values and theories which inform everyday actions, by examining practice reflectively and reflexively. This leads to developmental insight". A key rationale for reflective practice is that experience alone does not necessarily lead to learning; deliberate reflection on experience is essential. Reflective practice can be an important tool in practice-based professional learning settings where people learn from their own professional experiences, rather than from formal learning or knowledge transfer. It may be the most important source of personal professional development and improvement. It is also an important way to bring together theory and practice; through reflection a person is able to see and label forms of thought and theory within the context of his or her work. A person who reflects throughout his or her practice is not just looking back on past actions and events, but is taking a conscious look at emotions, experiences, actions, and responses, and using that information to add to his or her existing knowledge base and reach a higher level of understanding.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • MUHIĆ, J. (2004). Interkulturní poradenství. Praha: IPPP.
  • Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
  • NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní