Předmět: Assistive technologies

« Zpět
Název předmětu Assistive technologies
Kód předmětu USS/ECAST
Organizační forma výuky On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Disciplína se zabývá systémem a fungováním poradenství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Aims: Modern trends in the area of education and development of persons with special needs. In the context of individual types of health diasbilities, Special Education (SE) students will increase their professional competencies with emphasis on technical compensatory aids and assistive technologies. Introduction of basic concepts of e-Accessability and eIintegration. Student will be able to: " Explain the modern contemporary trends in the area of education and development of persons with specific needs. " Describe the professional competencies of special educators specialized in ICT; " Describe the technical compensatory aids and assistive technologies within the context of various types of health disabilities. " Explain the basic concepts of e-Accessability and eInclusion. Topics: " Introduction of the field of ICT and assistive technologies. " e- Accessibility and eInclusion of persons with specific needs. " Digital barriers " Specific aspects of use of ICT in education process for persons with special needs. " Internet and communication of persons with special needs. " Distant learning of persons with special needs. " Accessibility of electronic documents " Use of assistive technologies in SE for persons with limited mobility " Use of assistive technologies in SE for persons with autism spectrum disorder " Use of assistive technologies in SE for persons with developmental learning disorders Use of assistive technologies in SE for persons with hearing impairment
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • MUHIĆ, J. (2004). Interkulturní poradenství. Praha: IPPP.
  • Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
  • NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní