Dramaterapeutická praxe patří k nejvýznamnějším složkám vysokoškolské přípravy speciálních pedagogů-dramaterapeutů. Praxe vede budoucí odborníky od počátku ke schopnostem aplikovat teoretické vědomosti i seminárně cvičené dovednosti v terénu. Praxe vytváří prostor pro osvojení si a interiorizaci základních dramatických, teatroterapeutických a dramaterapeutických postupů, technik a prostředků a dále pro osvojení si potřebných zručností a návyků nevyhnutelných pro samostatné organizování a uskutečňování edukačně terapeutických činností. K prioritám dramaterapeutické praxe patří formování vztahu studentů k mentálně a psychicky postiženým osobám, k dětem se specifickými vývojovými problémy, k přestárlým osobám a jedincům v penitenciární a postpenitenciární péči popř. k dalším skupinám postižených či ohrožených klientů. Hlavní záměry praxe jsou uskutečňovány bezprostředním kontaktem s terénem, osvojováním si praktických dovedností, návyků a postojů v edukačně terapeutickém procesu a také získáváním podnětů a materiálů pro činnost v seminárních a výcvikových skupinách, pro zpracovávání diplomových prací a případových studií. Struktura praxe v jednotlivých semestrech vychází z "filosofie" graduálního narůstání odbornosti a zahrnuje teatroterapeutickou praxi, dramaterapeutickou praxi s mentálně postiženými klienty - žáky pomocných škol, klienty ústavů sociální péče, stacionářů či rehabilitačních tříd, dramaterapeutickou praxi s klienty psychiatrických zařízení a výběrovou dramaterapeutickou praxi s klienty v penitenciární či postpenitenciární péči, s dětmi se specifickými vývojovými problémy či klienty gerontologických zařízení. Řízení stáže a odborná i rozvojová supervize souvislých dramaterapeutických praxí bude zajištěna dramaterapeutem s praxí. Praxe je pro studenta náročná již svojí přípravou: - Nastudování DT práce s konkrétní klientelou (dle zařízení stáže), příprava několika DT projektů relevantních potenciální klientele V průběhu praxe student (s ohledem na okolnosti) realizuje pod supervizí vedoucího praxe vybraný DT projekt se skupinou klientů. Po lekci provede písemnou analýzu a rozklad sezení pro portfolio - předloží u SZZ z disciplíny. Po celou dobu praxe si vede portfoliální terénní zápisky.
|