Předmět: Interkulturní výchova a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Interkulturní výchova a vzdělávání
Kód předmětu USS/DINT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům rozvíjet chápání a přijímání jinakostí a růzností jako přirozeného jevu a dokázat interpretovat rozdíly mei jednotlivými kulturami.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle: Cílem předmětu je zaměřit se na vnímání odlišnosti, jinakosti jako společenského vztahu, který otevírá možnosti pro reflexi nejen v kontextu kulturních představ, společenských nerovností a zdravotního postižení či jiného typu znevýhodnění. Výukové teze: " Terminologické vymezení - multikulturní, interkulturní, kulturně standardní a transkulturní přístup. Interkulturní kompetence a prohlubování interkulturní senzitivity. " Kultura a kulturní identita, vnímání odlišností, jinakostí. " Pojetí a vznik předsudků a stereotypů. " Interkukulturní senzitivita a adaptabilita, emapatie, interpersonální vztahy. " Komunikace a percepce, řešení konfliktů, schopnost kooperace. " Problematika uprchlictví, migranti v ČR, děti cizinců v české škole. " Specifika romské rodiny, romského dítěte, situace sociálního vyloučení, žák se sociálním vyloučením a jeho vzdělávací potřeby. " Programy pro rozvoj dětí se sociálně vyloučeného prostředí (kognitivní, sociální a emocionální rozvoj). " Xenofobie, rasismus, extremistická hnutí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Fiala, P. (1998). Politický extremismus a radikalismus v České republice. Barrister a Principal, Brno.
  • MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol. (2007). Interkulturní psychologie.. Praha: Karolinum.
  • Morgensternová, M., Šulová, L. (2007). ). Interkultruní psychologie.Rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní