Předmět: ITEP-Výuka němčiny v heterogenní třídě

« Zpět
Název předmětu ITEP-Výuka němčiny v heterogenní třídě
Kód předmětu UCJ/IINJH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem disciplíny je získání základních znalostí o problematice vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami ve výuce cizího jazyka včetně vzděláváni žáků se specifickými poruchami učení. Studenti si osvojí dovednosti, kompetence a strategie výuky cizího jazyka s ohledem na specifika cílové skupiny. V rámci disciplíny se studenti seznámí s aktuálními trendy v oblasti aktivizačních metod a jejich aplikace ve výuce německého jazyka. Kromě osvojení teoretických znalostí bude kladen důraz na aktivní spoluúčast studentů při vytváření pracovních listů, aktivit a práci s pomůckami uplatnitelnými v praxi. Při osvojování všech jazykových dovedností se bude dbát na individuální potřeby a možnosti každého žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je získání základních znalostí o problematice vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami ve výuce cizího jazyka. Studenti si osvojí dovednosti, kompetence a strategie výuky cizího jazyka s ohledem na specifika cílové skupiny. V rámci disciplíny se seznámí s aktuálními trendy v oblasti aktivizačních metod a jejich aplikace ve výuce německého jazyka. Kromě osvojení teoretických znalostí bude kladen důraz na aktivní spoluúčast studentů při vytváření pracovních listů, aktivit a práci s pomůckami uplatnitelnými v praxi. Při osvojování všech jazykových dovedností se bude dbát na individuální potřeby a možnosti každého žáka. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522
Student se orientuje v základní terminologii z oblasti didaktiky a metodiky cizího jazyka. Student je schopen na základě osvojených poznatků aktivně komunikovat, diskutovat a argumentovat k tématickým okruhům vymezeným seminářem.
Předpoklady
Aktivní přístup studentů k výuce. Plnění průběžně zadávaných úkolů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Dotazník

Aktivní přístup studentů k výuce. Plnění průběžně zadávaných úkolů.
Doporučená literatura
  • COTTINI, Lucio et al. (2017). Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra: komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče.. Praha: Logos.
  • JANÍKOVÁ, Věra a BARTOŇOVÁ, Miroslava. (2003). Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Brno.
  • JANÍKOVÁ, Věra et al. Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě. Brno: Masarykova univerzita.
  • KENDÍKOVÁ, Jitka. (2016). Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe.
  • POKORNÁ, Věra. (1997). Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní