Vyučující
|
-
Špidlen Miloš, doc. MUDr. Ph.D.
-
Vašáková Jana, MUDr.
-
Miklasová Markéta, MDDr.
-
Kovalská Monika, MDDr.
-
Voborná Iva, MDDr. Ph.D.
-
Rosa Matej, MDDr.
-
Kovalčík Adam, MDDr.
-
Tichá Klára, MDDr.
|
Obsah předmětu
|
Dítě jako pacient v zubní ordinaci. Psychologie dítěte. Sociální zralost a učení. Osobnostní zvláštnosti. Vliv prostředí. Strach a úzkost. Souhlas se zubním ošetřením. Plán postupu při ošetřování. Bolest. Definice bolesti. Theorie bolesti. Percepce: Proč a jaké jsou zážitky. Emotionální vlivy percepce bolesti. Dítě a bolest. Behaviorální techniky. Krátko a dlouhodobé techniky. Zhodnocení behaviorálních technik. Ovlivňování bolesti a anxiety. Inhalace kysličníku dusíku. Sedace při vědomí a hluboká sedace. Premedikace. Lokální anestezie. Celková anestezie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Seznámení studentů s problematikou komunikace s dětmi podle věku, intelektu a somatického zdraví. Osvojení racionálně přesvědčovacích postupů a metod u nespolupracujících pacientů.
Aplikace psychologických znalostí a praktických dovedností pro uklidnění pacienta, vytvoření atmosféry důvěry a aktivní spolupráce v péči o orální zdraví v rámci běžné stomatologické péče.
|
Předpoklady
|
Znalosti z předcházejících předmětů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
100% účast
|
Doporučená literatura
|
-
Hozák, R., Pálka, J. (2000). Komunikace lékařů a zdravotníků s handicapovanými pacienty. Komunikační strategie. Videokazeta. Praha: Avideo.
-
Mareš, J. (1997). Dítě a bolest (kap. 10). Praha: Grada.
-
Nováková, K. a kol. (2008). Stomatologická péče o hendikepované pacienty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Novosad, L., Machartová, Z. (2009). Základy komunikace se zdravotně postiženými pacienty. Liberec: Tulipán.
-
Špatenková, N., Králová, J. (2009). Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén.
|