Předmět: Metodologie kvalitativního a kvantitativního výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Kód předmětu PVL/ZDB15
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hlávka Petr, Mgr.
  • Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Paradigma - podstata metodologického myšlení; 2. Význam vědeckých pojmů vědecká terminologie; 3. Obecné metody výzkumné práce v nelékařských oborech; 4. Typy výzkumů - primárních a sekundárních; 5. Validita a reliabilita ve vědě a výzkumu; 6. Etické principy v oblasti výzkumu s lidskými účastníky; 7. Charakteristika kvalitativního výzkumu; 8. Metodologické přístupy v kvalitativním výzkumu; 9. Proces analýzy kvalitativních dat - kódování a kategorizace; 10. Metoda zakotvené teorie; 11. Interpretativní fenomenologická analýza a narativní analýza; 12. Metody sběru kvalitativních dat - rozhovor, pozorování; 13. Metody sběru kvalitativních dat - analýza obsahu, analýza obrazu; 14. Charakteristika kvantitativního výzkumu; 15. Proces stanovování hypotéz a jejich operacionalizace; 16. Výběr výzkumného souboru; 17. Metody sběru dat u kvantitativního výzkumu - dotazník a obsahová analýza; 18. Statistické zpracování dat a testování hypotéz; 19. Interpretace výsledků kvantitativního výzkumu; 20. Charakteristika smíšeného výzkum; 21. Typy smíšeného výzkumu; 22. Charakteristika sekundárního výzkumu; 23. Stanovení výzkumné otázky, PICO, PICC a rešeršní strategie; 24. Systematické review: výsledky a diskuze.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
V rámci předmětu Metodologie kvalitativního a kvantitativního výzkumu bude studentům nejprve objasněna odlišnost vědeckých a výzkumných postupů ve vztahu k výzkumnému paradigmatu, v návaznosti na ni budou vysvětleny obecné i specifické metody vědecké práce (metody přístupu, metody sběru dat, metody analýzy dat i metody interpretace dat) a principy komunikace ve vědě a výzkumu. Student porozumí, proč se v kvantitativním výzkumu používají hypotézy a jejich testování a proč v kvalitativním výzkumu výzkumné otázky. Bude schopen určit, pro jaká témata je vhodný výzkumný přístup a proč. Bude kladen důraz na doložení validity obou výzkumných přístupů a bude vysvětleno, proč tomu tak není u reliability výzkumných postupů. Na základě pochopení paradigmatických přístupů bude vysvětleno, jaký smysl má metodologická triangulace ve smíšeném typu výzkumu. Budou probrány typy sekundárních výzkumů, včetně jejich úrovně relevance.
Po absolvování předmětu student bude schopen metodologicky uchopit vybrané téma a metodologicky správně jej rozpracovat ve vztahu ke zvolenému paradigmatu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Test. Projekt kvantitativního nebo kvalitativního výzkumu připravený pro realizační fázi (7 - 10 stran).
Doporučená literatura
  • Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle..
  • DENZIN, N., K. and LINCOLN, Y., S. (2011). The Sage Handbook of Qualitative Research. Los Angeles: SAGE.
  • Disman, J. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
  • HENDL. J. - REMR, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
  • Chrastina, J. (2019). Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu / Case Study - a Method of Qualitative Research Strategy and Research Design.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Krippendorff, K. (1981). Content analysis: an introduction to its methodology. Beverly Hills, Calif: Sage.
  • Punch, K., & Hendl, J. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.
  • ŠEĎOVÁ, K. - ŠVAŘÍČEK, R. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
  • Vévodová, Š., & Ivanová, K. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese.
  • Walker, I. (2013). Výzkumné metody a statistika. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Veřejné zdravotnictví (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní