Vyučující
|
-
Koutná Veronika, Mgr.
-
Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Trajerová Renata, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy a legislativa EU a ČR ve vztahu k faktorům životního prostředí 2. Vybrané fyzikální a chemické faktory životního prostředí a jejich dopad na zdravotní stav populace 3. Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí 4. Biologický monitoring v ČR 5. Mutagenní faktory životního prostředí - fyzikální, chemické a biologické mutageny 6. Teratogeny a jejich působení - Wilsonova tabulka 7. Vnější ovzduší a jeho znečišťování 8. Suspendované částice PM, plynné polutanty 9. Vybrané toxické látky uvolňované do vnějšího ovzduší z dopravy, kvalita ovzduší v ČR - dlouhodobé trendy 10. Zdroje a výroba pitné vody 11. Zásady provozu veřejných a rehabilitačních bazénů, prevence přenosu infekčních agens přenášených vodou 12. Odpadní vody a jejich sanace 13. Půda a její rizika, dětská pískoviště a stadiony se škvárovým povrchem - chemická a biologická rizika 14. Depozita toxických látek, radon 15. Třídění odpadu, komunální odpad, program pro odpady ze zdravotnických zařízení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický a je součástí komplexu předmětů umožňujících studentům působit ve všech sférách péče o zdraví. Studenti se naučí používat různé metody práce při podpoře zdraví jedince, skupiny a společnosti ve vztahu k rizikovým faktorům v životním prostředí. Nedílnou součástí je seznámení se s právními normami a odbornou terminologií vycházející z legislativy vztahující se k předmětu.
Po absolvování předmětu by měl být student seznámen s legislativou EU a ČR ve vztahu k faktorům životního prostředí. Měl by být schopen reagovat na mimořádné situace - ekologická havárie, smogový varovný a regulační systém, havárie kanalizace a rozšíření kontaminované pitné vody. Seznámení se systémem kontroly chemických látek (REACH) přijatém v zemích EU.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
PVL/ZDA11 a zároveň PVL/ZDA18
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Příprava a prezentace seminárních prací. Doložení samostudia seznamem prostudované literatury a tezemi. Individuální studium.
|
Doporučená literatura
|
-
Bencko, V., Novák, J., Suk, M. a kol. (2011). Zdraví a přírodní podmínky: (medicína a geologie). Praha: Dolin.
-
Kollárová, H. a kol. (2017). Vybrané kapitoly z epidemiologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kollárová, H. (2011). Vybrané kapitoly z epidemiologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Linhart I. (2014). Toxikologie, Interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky.. VŠCHT Praha.
-
Loučka, T. (2014). Chemie životního prostředí. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta životního prostředí.
-
Matoušková, I., Vlčková, J. (2016). Vybrané kapitoly z epidemiologie 2. LF UP v Olomouci.
-
MAYHALL, C. Glen. (2012). Hospital epidemiology and infection control. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
-
OVERWAY, Kenneth S. (2017). Environmental chemistry: an analytical approach. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
-
Prokeš J. (2005). Základy toxikologie. Obecná toxikologie a ekotoxikologie. Galén, Praha.
|