Předmět: Diplomový seminář 1

« Zpět
Název předmětu Diplomový seminář 1
Kód předmětu PVL/ZDA27
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Rašťák Robert, PhDr.
Obsah předmětu
1. Typy písemných prací na vysokých školách se zdravotnickým zaměřením; 2. Etické zásady vědecké práce, včetně činnosti publikační; 3. Právní aspekty diplomové práce - autorská práva a jejich zákonná úprava; 4. Téma písemné práce a jak ho vybírat; 5. Vedoucí diplomové práce a proces zadání a vedení diplomové práce; 6. Popis problematiky a stanovení hlavního cíle práce; 7. Stanovení klíčových slov a ukázka rešeršní práce; 8. Analýza relevance výsledků rešerše; 9. Základní databáze informačních zdrojů a citačních softwarů a práce s nimi; 10. Citace, parafráze, plagiát, programy proti plagiátorství; 11. Rozpracování hlavního cíle a stanovení harmonogramu prací; 12. Bibliografické citace v textu, vnitřní citace, evidence zdrojů informací.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
V rámci předmětu Diplomový seminář 1 jsou studenti seznámeni se základními typy písemných prací a dalšími formami písemných projevů a s eticko-právními aspekty diplomových prací. V předmětu je podrobně probírána a procvičována celá přípravná etapa diplomové práce, která zahrnuje: výběr tématu, proces zadání tématu práce a pokyny pro práci s vedoucím diplomové práce, stanovení cíle práce, harmonogramu práce, včetně vyhledávání informačních zdrojů, tj. tvorby konceptuálního rámce informací v kvalitativním výzkumu, podrobném přehledu doposud zjištěných výsledků v kvantitativním výzkumu. Dále jsou se studenty procvičovány postupy při rešeršní činnosti a tvorbě literárních přehledů, včetně znalosti typů citačních norem a typů programů umožňujících vytváření elektronických knihoven softwarovou úpravou citačních stylů. Jsou jim prakticky ukázány možností odkazování v textu, s vysvětlením rozdílů mezi citací a parafrází.
Po absolvování předmětu student bude schopen popsat různé typy písemných prací a jejich účel, respektovat etické i právní publikační normy, navrhnout nebo vybrat téma práce, stanovit cíle a harmonogram diplomové práce, realizovat rešeršní činnost a sestavit její výsledky do tezí práce.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Prezentace tezí diplomové práce - každý student ústně prezentuje cíle a teoretická východiska své diplomové práce (z odevzdaného textu - min. 10 stran).
Doporučená literatura
  • ČSN ISO 690 (01 0197). (2011) Informace a dokumentace - Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví..
  • ČSN 01 6910. (2014) Úprava dokumentů zpracovaných textovými procesory. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví..
  • Filka, J. (2002). Metodika tvorby diplomové práce: praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. Brno: Vydavatelství Knihař.
  • Gerring J. (2012). Social Science Methodology. New York: Cambridge Univerzity Press.
  • Ivanová, K., Juríčková, L. (2009). Písemné práce na vysokých školách se zdravotnickým zaměřením. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Klugar, M. (2015). Systematická review ve zdravotnictví. In MAREČKOVÁ, J. a kol. EBHC - Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech.. VUP Olomouc.
  • Meško, D., Katuščák, D., Findra, J. (2013). Akademická príručka: Chcete byť úspešní na vysokej škole?. Martin: Osveta.
  • Polit, D.F., Beck, C.T. (1999). Nursing research: Principles and Methods. Philadelphia, New York, Baltimore: Lippincott.
  • Tučková, D., Klugar, M. (2015). Metodologie sekundárního výzkumu. In VÉVODOVÁ, Š., a K. IVANOVÁ. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Veřejné zdravotnictví (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní