Předmět: Komunikace ve zdravotnictví

« Zpět
Název předmětu Komunikace ve zdravotnictví
Kód předmětu PVL/ZDA17
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rašťák Robert, PhDr.
  • Navrátilová Daniela, Mgr. Ph.D.
  • Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
  • Pláteník Václav, Mgr. LL.M.
Obsah předmětu
1. Efektivní komunikace. Zpětná vazba v procesu komunikace. Vedení rozhovoru. Aktivní naslouchání. Verbální vstupy v rozhovoru. 2. Bariéry v komunikaci. Vliv sociální percepce na komunikaci. 3. Konflikty a jejich řešení. Transakční analýza. 4. Zásady asertivního jednání. Využití asertivity v prevenci syndromu vyhoření. Nácvik asertivního jednání. 5. Rozhovor s klienty různých věkových skupin. Komunikace s dětmi a seniory. 6. Umění vést rozhovor s klienty se zrakovým, sluchovým, mentálním postižením a klienty s omezením hybnosti. 7. Krizová komunikace - zásady krizové intervence, jednání s klientem ve fázi šoku, zklidnění agresivního klienta, vhodné a nevhodné výroky v krizové komunikaci, 8. Krizová intervence u dětí a jejich rodin, krizová intervence u dospívajících, krizová intervence u seniorů. 9. Krizové řízení a pomoc při hromadných neštěstích. 10. Rozhovor s úzkostným klientem, depresivním klientem, klientem s akutní stresovou reakcí, klientem v situaci úmrtí blízké osoby - zásady poradenství pro pozůstalé. 11. Etika komunikace. Telefonování. 12. Komunikace s médii, role tiskového mluvčího, způsoby obrany před mediálním napadením.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získání důvěry klienta/pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Prohloubí u studentů znalosti o zásadách a dovednostech adekvátní komunikace s klienty, jejich rodinami, spolupracovníky a institucemi. Hlavní důraz je kladen na praktické procvičování.
Student získá základy pro komunikaci na různých úrovních sociálních vztahů. Získá základy profesního vystupování a chování. Rozumí verbálním i neverbálním projevům klientů i jejich příbuzných a dokáže s nimi vést rozhovor. Je schopen na ně reagovat na profesní úrovni. Dokáže účinně reagovat na krizovou situaci, je schopen zklidnit pacienta/klienta v krizové situaci, umí vést rozhovor s dítětem, seniorem, úzkostným, agresivním, depresivním pacientem/klientem, je schopen adekvátně hovořit s umírajícím pacientem a poskytnout rodině poradenství pro pozůstalé. Umí efektivně komunikovat s médii a zná způsoby ochrany před mediálním napadením.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Ústní zkoušení ve skupinách na konci semestru. Vypracování samostatné práce a její prezentace ve výuce.
Doporučená literatura
  • Vybrané internetové odkazy, doporučené v průběhu seminářů (KH)..
  • Výukové prezentace a vybrané dokumenty zveřejněné v prostředí Moodle..
  • Andršová, A. (2012). Psychologie a komunikace pro záchranáře. Praha: Grada.
  • Bednář, Vojtěch. (2012). Krizová komunikace s médii. Praha: Grada.
  • Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
  • Honzák, R. (1997). Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén.
  • Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
  • KURTZ, Suzanne M., Jonathan SILVERMAN a Juliet DRAPER. (2005). Teaching and learning communication skills in medicine. 2nd ed. Autor úvodu Jan van DALEN, autor úvodu Frederic W. PLATT.. Oxford: Radcliffe Publishing.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
  • Linhartová, V. (2007). Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada.
  • Musil, J. (2010). Sociální a mediální komunikace. Praha: Univerzita J. A. Komenského.
  • Venglářová, M., Mahrová, G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
  • Vodáčková, D. et al. (2012). Krizová intervence. Praha: Portál.
  • Vymětal, Š. (2009). Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Veřejné zdravotnictví (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní