Předmět: Sociální lékařství a zdravotní a sociální determinanty zdraví

« Zpět
Název předmětu Sociální lékařství a zdravotní a sociální determinanty zdraví
Kód předmětu PVL/ZDA11
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hlávka Petr, Mgr.
  • Rašťák Robert, PhDr.
  • Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Koncepce a význam oboru Sociální lékařství 2. Obsah oboru Sociální lékařství ve vztahu k ostatním vědním disciplínám 3. Historická metoda v Sociálním lékařství 4. Zdraví jako hodnota a způsob jednání 5. Modely zdraví a ekonomika zdraví 6. Definice nemoci, vývoj názorů na vznik nemoci 7. Populační a rizikový přístup ke zdraví a nemoci, přirozená historie nemoci, kauzalita a etiologie 8. Nozologie, názvosloví a mezinárodní klasifikace nemocí 9. Důsledky nemocí pro společnost 10. Demografická statika - obyvatelstvo a jeho struktura 11. Demografická dynamika - přirozená měna obyvatelstva 12. Demografická dynamika - ekonomicko-správní měna obyvatelstva 13. Ukazatelé zdravotního stavu obyvatelstva (střední délka života, kojenecká úmrtnost, nemocnost) 14. Determinanty zdraví a nemoci (teorie a přístupy) a determinanty biologické 15. Determinanty zdraví - sociální - životní způsob a životní styl 16. Determinanty zdraví - sociální - prostředí a zdravotnická péče 17. Nerovnosti ve zdraví I. - teorie a metody měření 18. Nerovnosti ve zdraví II. - nejvýznamnější rozdíly ve světě, v EU a v ČR 19. Zdravotní gramotnost I. - teorie, definice a význam 20. Zdravotní gramotnost II. - měření a hodnocení 21. Komunitní přístup v péči o zdraví 22. Proces poskytování zdravotnických služeb - dostupnost, účinnost, efektivita a přiměřenost zdravotnických služeb 23. Zdravotní služby, práva a povinnosti poskytovatele - zákonná úprava 24. Metodika výzkumu sociálního lékařství 25. Sociální lékařství založené na vědeckých důkazech, tvorba a adaptace klinických doporučených postupů (KDP) 26. Kritické hodnocení kvality KDP 27. Zdravotnické instituce a jejich členění - typologie podle činnosti 28. Zdravotnické instituce a jejich členění - typologie podle zřizovatele 29. Výkon zdravotnických povolání I. - profesní organizace 30. Výkon zdravotnických povolání II. - specializační a celoživotní vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a historií oboru sociální lékařství, objasnit strukturovaně základní pojmy zdraví a nemoc a jejich determinanty; vysvětlit společenské a ekonomické důsledky nemoci; přiblížit vývoj názorů na vznik nemocí, přirozenou historii nemoci, fenomén ledovce, nozologii, názvosloví a klasifikaci nemocí, zdůraznit význam zdravotnické demografie, včetně tzv. demografických hrozeb (stárnutí obyvatelstva, migrace) a pomocí indikátorů zdravotního stavu populace ukázat na nerovnosti ve zdraví mezi zeměmi, ale i uvnitř jednotlivých zemí; akcentovat význam zdravotní gramotnosti podle populačních skupin. Studenti budou schopni analyzovat proces poskytování zdravotnických služeb, úlohu a dostupnost zdravotnických institucí; pochopí význam a postup tvorby doporučených postupů pro veřejné zdravotnictví; získají ucelený pohled na kontinuální proces vzdělávání všech zdravotnických pracovníků.
Po absolvování předmětu bude student schopen orientovat se v oboru sociální lékařství, a to jak v jeho koncepci, tak i ve významu oboru. Student rozpozná sociální aspekty zdraví a nemoci, pochopí přirozenou historii nemoci v sociálním kontextu a bude umět vysvětlit význam mezinárodní klasifikace nemocí. Student bude znát veškeré aspekty demografické statiky a dynamiky, které jsou podstatné pro zaměření veřejného zdravotnictví a bude umět demografické metody použít při hodnocení nerovností ve zdraví ve světě, v EU, v ČR. Student bude umět vysvětlit proces poskytování zdravotnických služeb z pohledu sociálního i v rámci zákonné úpravy, rozpozná zdravotnické instituce podle různých typů členění
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Individuální prezentace tezí vybraného projektu z oblasti sociálního lékařství a determinant zdraví; kolektivní prezentace analýzy sociálně demografického jevu v mezinárodních a časových souvislostech; zkouška ústní.
Doporučená literatura
  • Český statistický úřad..
  • Eurostat..
  • Ústav zdravotnických informací a statistiky..
  • Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle..
  • ZÁKON č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách)..
  • ZÁKON č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách..
  • ZÁKON č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě..
  • ZÁKON č. 95/2004 Sb. Zákon o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
  • ZÁKON č. 96/2004 Sb. Zákon o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních).
  • Brabcová, I., Vacková, J. Koncepce deseti sociálních determinant zdraví. In: Kontakt XV/4. , Kontakt XV/4.
  • Davidson A. (2014). Social Determinants of Health. A Comparative Approach. Canada: Oxford University Press.
  • Davidson, N., Townsend, P. (1982). Inequalities in Health: Black Report Pelican Series. Penguin Books.
  • Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
  • Ivanová, K. a kol. (2018). Sociální lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ivanová, K., Juríčková L., Gladkij, I. (2012). Medicína a společnost. Olomouc: VUP.
  • Ivanová, K. (2013). Lifestyle and Health. In KUBÁTOVÁ, Helena ed. Ways of Life in the Late Modernity.. Olomouc: VUP.
  • KALIBOVÁ, K., PAVLÍK, Z., VODÁKOVÁ, A. eds. (2009). Demografie (nejen) pro demografy. Praha: SLON.
  • Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
  • Ratcliff, K. (2017). Social Determinants of Health. Wiley-Blackwell.
  • Scrimshaw, S., C. (2006). Culture, Behavior, and Health. In: MERSON, M., H., BLACK, R., E., MILLS, A., J. eds. International Public Health. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers.
  • Wilkinson, R., Marmot, M. eds. (2003). Social determinants of Health. The solids facts.. WHO.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Veřejné zdravotnictví (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní