Vyučující
|
-
Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Zímová Alena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
4 tématické bloky: 1.Vznik a vývoj týmu, budování týmu, pracovní skupina x tým. Znaky funkčních týmů a efektivita týmu. Základní terminologie. 2. Team leadership, osobnost leadera. Styly vedení. Základy efektivní komunikace manažera/ zadávání úkolů, vedení porad. B84 3. Konflikty v týmu, jejich řešení, mediace. Ztráta výkonnosti týmu, motivace. Stimuly a rozvoj týmu.- Týmová resilience. 4. Týmový koučink a skupinová práce. Manažer v roli týmového kouče. Facilitační dovednosti teamleadera. Zpětná vazba. Angažované týmy, poslední trendy v rozvoji týmů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy týmové práce a zákonitostí fungování efektivních týmů. Předmět představuje základní terminologii související s týmy a pracovními skupinami, zásady sestavování a vedení efektivních týmů a podpory týmové spolupráce. Fokus bude zaměřen také na osobu leadera a komunikaci jako základní nástroj řízení týmů. Studentům budou představeny základní příčiny dysfunkcí týmu, komunikační i vztahové bariéry, konflikty i způsoby jejich řešení, včetně mediačních technik. Dalšími tématy nezbytnými pro kvalitní práci s týmem jsou efektivní motivace jako podmínka stabilní výkonnosti týmu, dobrá atmosféra týmu a péče o týmy a jejich rozvoj jako základní předpoklad pro budování angažovaných týmů. V neposlední řadě bude studentům představena rozvojová metoda týmového koučinku s využitím plného potenciálu dynamiky skupiny, facilitační techniky vhodné pro týmovou práci, techniky řízená zpětná vazby.
Student se orientuje v zákonitostech fungování týmu, ví, na jakých principech tým pracuje a co ovlivňuje jeho výkonnost. Dokláže rozlišit mezi týmem a pracovní skupinou, identifikuje jednostlivá vývojová stádia týmu a osvojí si základní zásady efektivní komunikace teamleadera. Umí popsat základní příčiny disfunkce týmu, konflikty v týmu a otrintuje se ve způsobech jejich řešení. Osvojí si základy mediace konfliktů. Student ví na jakých principech funguje týmové koučování a prakticky si osvojí základní facilitační techniky teamleadera včetně technik podávání zpětné vazby v týmu.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní účast na výuce. Individuální zpracování a odevzdání semestrální práce na vybrané zadané téma propojující témata výuky a praxi účastníků, a to v rozsahu max. 3 A4.
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, M., Taylor, S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing.
-
Forsyth, P. (2009). Jak motivovat svůj tým. Praha: Grada.
-
Hayes, N. (2005). Psychologie týmové práce. Praha: Portál.
-
Hayes, N. (2013). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
-
Lencioni, P.M. (2009). Pět příčin selhávání týmů. Praha: BIZBOOKS.
-
Logan, D. (2019). Zrození kmenového vůdce: jak z úspěšných skupin vznikají skvělé organizace. Praha.
-
Marquart, M.J. (2011). Action learning: účinná metoda řešení problému a nácviku interpersonálních dovedností pro vedení a rozvoj týmu.. Praha: Management Press.
-
Mohauptová, E. (2013). Týmový koučink. Praha: Portál.
-
Plamínek, J. (2009). Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada.
-
Plamínek, J. (2018). Vedení lidí, týmů a firem: praktický atlas managementu. Praha: Grada.
-
Whitmore, J. (2009). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnost: metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press.
|