Předmět: Strategies for Effective Team Management

« Zpět
Název předmětu Strategies for Effective Team Management
Kód předmětu PVL/ZD019
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Zímová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
4 tématické bloky: 1.Vznik a vývoj týmu, budování týmu, pracovní skupina x tým. Znaky funkčních týmů a efektivita týmu. Základní terminologie. 2. Team leadership, osobnost leadera. Styly vedení. Základy efektivní komunikace manažera/ zadávání úkolů, vedení porad. B84 3. Konflikty v týmu, jejich řešení, mediace. Ztráta výkonnosti týmu, motivace. Stimuly a rozvoj týmu.- Týmová resilience. 4. Týmový koučink a skupinová práce. Manažer v roli týmového kouče. Facilitační dovednosti teamleadera. Zpětná vazba. Angažované týmy, poslední trendy v rozvoji týmů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy týmové práce a zákonitostí fungování efektivních týmů. Předmět představuje základní terminologii související s týmy a pracovními skupinami, zásady sestavování a vedení efektivních týmů a podpory týmové spolupráce. Fokus bude zaměřen také na osobu leadera a komunikaci jako základní nástroj řízení týmů. Studentům budou představeny základní příčiny dysfunkcí týmu, komunikační i vztahové bariéry, konflikty i způsoby jejich řešení, včetně mediačních technik. Dalšími tématy nezbytnými pro kvalitní práci s týmem jsou efektivní motivace jako podmínka stabilní výkonnosti týmu, dobrá atmosféra týmu a péče o týmy a jejich rozvoj jako základní předpoklad pro budování angažovaných týmů. V neposlední řadě bude studentům představena rozvojová metoda týmového koučinku s využitím plného potenciálu dynamiky skupiny, facilitační techniky vhodné pro týmovou práci, techniky řízená zpětná vazby.
Student se orientuje v zákonitostech fungování týmu, ví, na jakých principech tým pracuje a co ovlivňuje jeho výkonnost. Dokláže rozlišit mezi týmem a pracovní skupinou, identifikuje jednostlivá vývojová stádia týmu a osvojí si základní zásady efektivní komunikace teamleadera. Umí popsat základní příčiny disfunkce týmu, konflikty v týmu a otrintuje se ve způsobech jejich řešení. Osvojí si základy mediace konfliktů. Student ví na jakých principech funguje týmové koučování a prakticky si osvojí základní facilitační techniky teamleadera včetně technik podávání zpětné vazby v týmu.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Aktivní účast na výuce. Individuální zpracování a odevzdání semestrální práce na vybrané zadané téma propojující témata výuky a praxi účastníků, a to v rozsahu max. 3 A4.
Doporučená literatura
  • Armstrong, M., Taylor, S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing.
  • Forsyth, P. (2009). Jak motivovat svůj tým. Praha: Grada.
  • Hayes, N. (2005). Psychologie týmové práce. Praha: Portál.
  • Hayes, N. (2013). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
  • Lencioni, P.M. (2009). Pět příčin selhávání týmů. Praha: BIZBOOKS.
  • Logan, D. (2019). Zrození kmenového vůdce: jak z úspěšných skupin vznikají skvělé organizace. Praha.
  • Marquart, M.J. (2011). Action learning: účinná metoda řešení problému a nácviku interpersonálních dovedností pro vedení a rozvoj týmu.. Praha: Management Press.
  • Mohauptová, E. (2013). Týmový koučink. Praha: Portál.
  • Plamínek, J. (2009). Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada.
  • Plamínek, J. (2018). Vedení lidí, týmů a firem: praktický atlas managementu. Praha: Grada.
  • Whitmore, J. (2009). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnost: metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Veřejné zdravotnictví (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní