Předmět: Etické základy komunikace pro odbornou praxi 2

« Zpět
Název předmětu Etické základy komunikace pro odbornou praxi 2
Kód předmětu PVL/VCB73
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rašťák Robert, PhDr.
  • Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je: a) aplikace interakčního přístupu ve zdravotnictví ve vztahu lékař - pacient; b) osvojení si komunikační strategie SPIKES a její aplikace v rámci komunikace lékař ? pacient; c) zpracování vlastní komunikační situace (dobré či negativní) pomocí SPEAK UP modelu; d) osvojení si modelu faktorů podílejících se na bezpečnostních incidentech v nemocnicích (tzv. deadly dozen); e) osvojení si komunikačního modelu SBAR program pro vytváření efektivní komunikace v týmu, aplikace SBAR programu a spirály učení při týmové spolupráci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je ukázat studentům, jak lze propojit v odborné medicínské praxi etiku a právo na základě znalostí kodexů a norem. Důraz bude rovněž kladen na znalost Etického kodexu UP, který řeší etické jednání akademických pracovníků a studentů ve vzdělávání, vědě a výzkumu. Studentům budou vysvětleny pojmy harassment, bossing a mobbing, budou jim ukázány případové studie z takových situací i možnosti jejich řešení. Cílem předmětu je rovněž na příkladech z praxe ukázat studentům různé typy komunikačních strategií vhodných pro komunikaci v medicíně a naučit tyto strategie používat v časově omezených situacích.
Student by měl mít po absolvování výuky předmětu osvojeny základy interakce v rámci komunikace ve zdravotnictví, měl by umět aplikovat komunikační strategii SPIKES při komunikační situaci lékař - pacient, měl by znát model faktorů podílejících se na bezpečnostních incidentech v nemocnicích, měl by být schopen komunikace ve zdravotnickém týmu na základě osvojeného SBAR programu.
Předpoklady
Předpoklady jsou splněny absolvováním prerekvizit uvedeného předmětu.
CJA/VCB11 a zároveň BIO/VCB11 a zároveň LBF/VCB11 a zároveň LCH/VCA11 a zároveň NAN/VCB15 a zároveň HIE/VCB11 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň LCH/VCB19 a zároveň PVL/VCB72

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Aktivní participace, absolvování praktických cvičení, 100% účast
Doporučená literatura
  • Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle.
  • Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, v platném znění.
  • Zákon č. 373/2011 Sb., Zákon o specifických zdravotních službách.
  • Černý, V. (2012). Jak jednat s různými typy lidí. Brno: BizBooks.
  • Ivanová, K., Hanák, P. (2020). Hippokratés: vzpomínka na minulost nebo naděje pro medicínu? In Ptáček, R., Bartůněk, P. eds. Naděje v medicíně.. Praha: Grada Publishing.
  • JAKEŠOVÁ, P., a kol. (2014). Právní gramotnost v medicíně. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • KOLÁŘ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
  • Kratz, H.J. (2005). Mobbing: jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Praha: Management Press.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P., a kol. (2014). Etické problémy medicíny na prahu 21. stol.. Praha: Grada Publishing.
  • Vohlídalová, M., Šaldová, K., Tupá, B. (2010). Sexuální obtěžování ve vysokoškolském prostředí: analýza, souvislosti, řešení.. Praha: Sociologický ústav AV ČR.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní