Vyučující
|
-
Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Rašťák Robert, PhDr.
-
Navrátilová Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Hošťálková Marta, ThLic. PhDr. Th.D., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je: a) osvojení si základů komunikace v medicíně (etických principů komunikace a etických problémů v komunikaci), b) osvojení si komunikačních dovedností (chování v roli lékaře, komunikace s pacientem - modelové situace, základy společenského chování, prostředí ke komunikaci - modelové situace), c) osvojení si prosociálního chování lékařů v přímé zdravotnické péči, zejména se zaměřením na specifika přístupu k etnickým menšinám, např. k Romům.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Obsahem předmětu je seznámit studenty se základními pravidly ústní komunikace, včetně formálních náležitostí komunikace písemné; s etickými principy medicíny podle Beauchampa a Childresse a vysvětlit, jak jsou provázány s vývojem medicíny, zejména s dílem lékaře Hippokrata a Galéna a konkrétně procvičit, jak ovlivňují komunikaci lékaře v současné praxi. Na základě metody Problem Based Learning vystavěné na storytellingové kazuistice přiblížit roli lékaře a ukázat komunikaci v medicíně s různými typy osob, které vyhledávají zdravotní péči, včetně jejich sociálních a multikulturních aspektů.
Student by měl mít, po absolvování výuky předmětu, osvojena tato témata: základy komunikace, etické principy komunikace, etické problémy v komunikaci, komunikace - chování v roli lékaře, komunikace s pacientem, základy společenského chování, prostředí ke komunikaci.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou splněny absolvováním prerekvizit uvedeného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní participace, absolvování seminářů a praktických cvičení 100% účast
|
Doporučená literatura
|
-
Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle.
-
Zákon č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování..
-
Zákon č. 95/2004 Sb., Zákon o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta.
-
Capponi, V., Novák, V. (2014). Sám sobě psychologem. Praha: Grada Publishing.
-
Haškovcová H. (2015). Lékařská etika. Praha: Galén.
-
Ivanová, K., Juríčková, L., Gladkij, I. (2014). Medicína a společnost. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Ivanová, K., Klos, R. (2004). Kapitoly z lékařské etiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Linhartová, V. (2007). Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing.
-
Porter, R. (2001). Největší dobrodiní lidstva: Historie medicíny od starověku po současnost.. Praha: Prostor.
-
Ptáček, R., Bartůněk, P. a kol. (2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing.
-
Rauprich, O., Vollmann, J. 30 Years Principles of biomedical ethics: introduction to a symposium on the 6th edition of Tom L Beauchamp and James F Childress' seminar work. 2011.
-
Špatenková, N., Králová, J. (2009). Základní otázky komunikace. Praha: Galén.
|