Předmět: Epidemiologická laboratoř

« Zpět
Název předmětu Epidemiologická laboratoř
Kód předmětu PVL/VAA11
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Trajerová Renata, Mgr.
  • Menšík Michal, Ing. Ph.D.
  • Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Koutná Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Semináře jsou zaměřeny na epidemiologickou metodologii a EBM. Medicína založená na důkazech je nedílnou součástí epidemiologie. Medicína založená na důkazech si klade za cíl aplikovat nejlepší dostupné důkazy získané z vědecké metody na lékařské rozhodování. EBM jako nedílná součást epidemiologie. Semináře jsou zaměřeny na validitu, význam a aplikace diagnostických testů, léčby a intervence, včetně praktických příkladů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Student se seznámí s epidemiologickou metodou práce, která je využívána při studiu vzniku nemocí a při identifikaci faktorů, které vznik nemocí ovlivňuji nebo podmiňují. Cílem epidemiologické metody práce je faktory identifikovat, objektivně prokázat jejich roli při vzniku a rozvoji onemocnění a následně vypracovat, navrhnout a ověřit odpovídající preventivní opatření. Student se seznámí s designem epidemiologických studií deskriptivních i analytických. Bude procvičovat jejich rozpoznání, analýzu a interpretaci výsledků na praktických příkladech. Student se seznámí se základy EBM jako integrací nejlepšího vědeckého důkazu s klinickou odborností a pacientovými hodnotami.
Po semináři by měl být student schopen rychle vyhledat a vybrat důležité informace z epidemiologických studií, posoudit validitu diagnostického testu a terapeutické intervence.
Předpoklady
Basic knowledge of microbiology, immunology and internal medicine.
PVL/VAB13 a zároveň MIK/VAA12 a zároveň PAT/VAA11

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast studentů na seminářích. Zápočtový test.
Doporučená literatura
  • & Heyman, D. L. (2004). Control of communicable diseases manual. Washington: American Public Health Association.
  • Brownson, R.C. (2011). Evidence-Based Public Health. New York: Oxford University Press.
  • Fink, A. (2013). Evidence-Based Public Health Practice. Thousand Oaks, Calif.: Sage.
  • Greenberg, R. S., Daniels, S. R., Flanders, D. W., Eley, J. W., & Boring, J. R. (2005). Medical epidemiology. New York: McGraw-Hill.
  • Guest, G., Namey, E.E. (2015). Public Health Research Methods. Cal.:Sage.
  • Guyatt, G., & Rennie, D. (2002). Users' guides to the medical literature: essentials of evidence-based clinical practice. Chicago: American Medical Association.
  • Sackett, D.L. et al. (2000). Evidence Based Medicine - How to Practice and Teach EBM. Churchill Livingstone.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2018) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2019) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní