Předmět: Veřejné zdravotnictví 2

« Zpět
Název předmětu Veřejné zdravotnictví 2
Kód předmětu PVL/VA023
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Trajerová Renata, Mgr.
  • Menšík Michal, Ing. Ph.D.
  • Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
  • Štěpánek Ladislav, MUDr. Ph.D.
  • Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Koutná Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je v části věnované epidemiologii - epidemiologistické charakteristiky infekčních a neinfekčních nemocí a možnosti jejich prevence. Vlastní výuka zahrnuje epidemiologii vybraných infekčních onemocnění včetně surveillance a aktuální epidemiologickou situaci ve světě. V oblasti neinfekčních onemocnění se zaměřuje na závažná onemocnění hromadného výskytu. Obsahem předmětu v části sociálního lékařství je platná zdravotnická legislativa.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět pokrývá všechny prvky státní rigorózní zkoušky z veřejného zdravotnictví, zejména epidemiologii, sociální lékařství a management systémů zdravotnictví. Na základě Veřejné zdraví 1 si student prohloubí znalosti z obecné a speciální epidemiologie, sociálních determinant zdraví a organizace spolu s financováním zdravotnictví. Předmět se skládá jak z teoretické přípravy, tak z praktického výcviku. Pozornost je věnována sektorům veřejného zdravotnictví, které se dotýkají všech lékařských oborů, nejrozšířenějším zdravotním stavům, ale i některým drobným problémům mimořádného významu. Zvláštní důraz je kladen na aktuální epidemiologickou situaci a budoucí ohrožení veřejného zdraví. Student se seznámí s rolí lékaře v prevenci onemocnění as činností krajských hygienických stanic při řešení aktuálních problémů veřejného zdraví. Sociálně lékařská část si klade za cíl seznámit studenty s aktuální problematikou zdravotnictví s prioritami v globálních i evropských zdravotních strategiích se zaměřením na mezinárodní zdravotnická doporučení.
Po skončení výuky by student měl by znát epidemiologii infekčních a neinfekčních nemocí a možnosti jejich prevence. Student bude schopen aplikovat základní zdravotnické normy v praxi. Student získá přehled o aktuální zdravotnické legislativě pro poskytování zdravotní péče.
Předpoklady
Základní znalosti epidemiologické metodologie a EBM.
SLP/VA011 a zároveň IN1/VA022 a zároveň FAR/VAA12

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Absolvování všech seminářů při aktivní účasti všech studentů.
Doporučená literatura
  • British Medical Journal.
  • Centres for Disease Control and Prevention.
  • European Centre for Disease Prevention and Control.
  • European Journal of Public Health.
  • European Observatory on Health Systems and Policies website:.
  • Health Policy (Elsevier): Open access journal.
  • Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME).
  • International Committee of the Red Cross: Ensuring the Preparedness and Security of Health-Care Facilities in Armed Conflict and Other Emergencies. ICRC, July 2015..
  • International Committee of the Red Cross: Protecting Health Care: Key Recommendations. ICRC, April 2016..
  • International Health Regulations: Second edition (2005).
  • Journal of American Medical Association.
  • New England Journal of Medicine.
  • Power-point presentations used for the lessons (available on Moodle).
  • & Sackett, D. L. (2000). Evidence-based medicine: how to practice and teach EBM. Edinburgh: Churchill Livingstone.
  • World Bank Open Data.
  • World Health Organization.
  • Bencko, V. (2001). Hygiene & epidemiology: selected chapters. Prague: Karolinum Press.
  • Filho, L.W., Keenan, J.M. Climate Change Adaptation in North America: Fostering Resilience and the Regional Capacity to Adapt. Climate Change Management. Cham: Springer International Publishing. 2017.
  • Greenberg, R. S., Daniels, S. R., Flanders, D. W., Eley, J. W., & Boring, J. R. (2005). Medical epidemiology. New York: McGraw-Hill.
  • Guyatt, G., & Rennie, D. (2002). Users' guides to the medical literature: a manual for evidence-based clinical practice. Chicago: American Medical Association.
  • Heymann, D.L. (2008). Control of Communicable Diseases Manual: an Official Report of the American Public Health Association. Washington: American Public Health Association.
  • Pan American Health Organization. https://www.paho.org/en. .
  • Rippe, J.M. Nutrition in Lifestyle Medicine. Cham: Springer International Publishing. 2017.
  • Schwaid, G. Board Review in Preventive Medicine and Public Health: Questions and Answers. London, England: Academic Press. 2017.
  • WHO. The economics of social determinants of health and health inequalities: a resource book. Geneva. 2023.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2019) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2018) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2021) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -