Vyučující
|
-
Banátová Kamila, Mgr. Bc.
-
Nakládalová Marie, doc. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pracovní psychická zátěž ve zdravotnictví 2. Předmět psychohygieny a její vývoj 3. Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně 4. Zdravotní výchova a prevence 5. Kategorie zdraví, normality a adaptace 6. Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie, odpočinek, spánek, úprava pracovního prostředí, time-management 7. Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce ve zdravotnictví 8. Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání, 9. Využití relaxačních technik (Autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace) 10. Syndrom vyhoření ve zdravotnictví (prevence a intervence) 11. Sociálně-psychologické otázky psychohygieny 12. Možnosti a omezení tzv. zdravého životního stylu, koncepce "zdravé osobnosti"
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s poznatky duševní hygieny v práci a životě, objasňuje psychickou zátěž výkonu náročného zdravotnického povolání se zaměřením na zvládání složitých sociálních situací. Zabývá se individuální aplikací metod a technik směřujících k rozvoji mezilidských vztahů a pozitivního interpersonálního klimatu na pracovišti.
Studenti se seznámí s jednotlivými typy a příčinami psychické zátěže, způsoby adaptace a prevence psychické zátěže.
|
Předpoklady
|
Nejsou specifikovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Plnění praktických úkolů k tématům z psychohygieny vztahujících se k výkonu povolání. Ústní prezentace a její rozbor.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartošíková, I. (2006). O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
-
Davies, H. (2015). Basic Autogenic Training: And the Construction of Effective Self Suggestions. United States: Createspace Independent Publishing Platform.
-
Geist, B. (2004). Autogenní trénink. Praha: Vodnář.
-
Kebza, V. (2012). Psychická zátěž, stres a psychohygiena v lékařských profesích. Praha: Grada, Edice celoživotního vzdělávání ČLK.
-
Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
-
Kopřiva, J. (2016). Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální pedagogické a zdravotnické profese.. Praha: Portál.
-
Křivohlavý, J. (2013). Jak zvládat depresi. Praha: Grada.
-
Křivohlavý, J., Pečenková, J. (2004). Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, Sestra (Grada).
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
-
Schmidbauer, W. (2008). Syndrom pomocníka: podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, Spektrum (Portál).
-
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing.
-
Švábová, K., Tuček, M., Nakládalová, M. (2020). Pracovní lékařství pro všeobecné praktické lékaře. Praha: Raabe.
|