Předmět: Didaktika klinické praxe

« Zpět
Název předmětu Didaktika klinické praxe
Kód předmětu POA/RDA72
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházka Martin, prof. MUDr. Ph.D.
  • Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní poznatky didaktiky Metodika výuky ošetřovatelské péče Metodika aplikace ošetřovatelského procesu v pedagogickém procesu Příprava a rozbor tematických celků výuky v klinických podmínkách Vedení pedagogické dokumentace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Disciplína Didaktika ošetřovatelské praxe zprostředkovává studentům poznatky z oboru pedagogiky a obecné didaktiky nutné pro práci mentora klinické praxe. Seznamuje se systémem profesní přípravy v ČR, možnostmi dalšího vzdělávání a legislativními nařízeními, ze kterých vychází. Předmět je koncipován jako teoreticko praktický základ obecné didaktiky a didaktiky klinické praxe. Součástí předmětu je praktické procvičování a aplikace poznatků do práce mentora.
Studenti se budou orientovat ve zdravotnickém školství jako systému, budou schopni identifikovat specifika jeho jednotlivých prvků i jeho samotného jako otevřeného systému. Studenti se budou orientovat ve struktuře a fungování vzdělávacích institucí (SZŠ, VZŠ, VŠ) jako organizací. Studenti budou schopni realizovat pedagogickou praxi v podmínkách klinické ošetřovatelské péče.
Předpoklady
Práce s deníkem odborné praxe a orientace v portfoliu o výkonech při vykonávání odborné klinické praxe.
OSE/RDA01

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce

Absolvování seminářů a praktických cvičení, vypracování seminární práce a její obhájení, prokázání znalostí z oblasti dokumentace mentora.
Doporučená literatura
  • Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Haškovcová, H. (1997). Lékařská etika. Praha: Galén.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kalhous Z., Obst O. (1995). Základy školní didaktiky. Olomouc, Vydavatelství UP.
  • Kolektiv autorů (Nina Mullerová). (2008). Sestry školitelky klinické praxe. Brno.
  • Kuberová, H., & Pilařová, D. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
  • Obst, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Prášilová, M. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr