Vyučující
|
-
Krajňáková Zuzana, dipl. spec.
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
-
Janoušková Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Posouzení individuálního stavu pacientky při jednotlivých onemocněních a stavech Specifika poskytování péče v průběhu jednotlivých vývojových období ženy Předoperační péče Pooperační péče Péče porodní asistentky o ženy po gynekologických operacích Kompetence porodní asistenty v zařízení ambulantního traktu Kompetence porodní asistentky v nemocničním zařízení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Rozšiřuje a navazuje na poznatky z předmětu Gynekologie. Je zaměřen na klinické stavy a onemocnění, která souvisejí s poruchou a onemocněním reprodukčních orgánů v různých věkových obdobích života ženy, která narušují zdraví a kvalitu života ženy. Učí studenty identifikovat a uspokojovat individuální potřeby ženy. Seznamuje studenty s praxí založené na důkazech. EBM, EBP, EBMid a EBN.
Student bude umět: -používat alianci 3 N při poskytování individualizované péče o ženu při klinických stavech a onemocněních, která souvisejí s poruchou a onemocněním reprodukčních orgánů v různých věkových obdobích života ženy a která narušují zdraví a kvalitu života ženy -používat alianci 3 N při poskytování individualizované péče o ženu v těhotenství, při porodu a po porodu -poskytovat péči dle nejnovějších poznatků v ošetřovatelství s ohledem na využití EBP -uplatňovat etický a psychologický přístup k ženě a její rodině.
|
Předpoklady
|
Student se orientuje v oblasti anatomie ženské a mužské pánve, ženského a mužského pohlavního ústrojí. Orientují se v problematice ošetřovatelského procesu se zaměřením na odlišnosti uspokojování jednotlivých potřeb s ohledem na vývojové období.
POA/PRP02
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor
Aktivní účast studenta ve výuce a min. 90% přítomnost na seminářích a cvičeních. Splnění zadaného úkolu a prokázání orientace v dané problematice. Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Bartůněk Petr, Jurásková Dana, Heczková Jana, nalos Daniel. (2016). Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada Publishing.
-
Ehrmann, J., Hůlek. P. a kol. (2010). Hepatologie. Grada, Praha.
-
Fait, T., Zikán, M., & Mašata, J. (2014). Moderní farmakoterapie v gynekologii a porodnictví. Praha: Maxdorf.
-
HALAŠKA, M. J. ROB, L. (2015). Onkologická onemocnění během těhotenství. Praha.
-
Huser, M. (2014). Onkofertilita - nová oblast reprodukční medicíny. Praha.
-
Křepelka, P. (2013). Hormonální antikoncepce: zásady bezpečné praxe. Mladá fronta.
-
Marešová, P. (2014). Moderní postupy v gynekologii a porodnictví. Praha: Mladá fronta.
-
Pilka, R., Procházka, M. (2021). Gynekologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Slezáková, L., a kol. (2011). Ošetřovatelství v gynekolgii a porodnictví. Praha: Grada.
-
Strnad, P. Nemoci prsu v každodenní praxi.
|