Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Organizace neonatologie. Rozdělení perinatálního období a klasifikace novorozenců - vývojová období novorozence, klasifikace novorozenců dle vztahu porodní hmotnosti a gestačního věku. Anatomické a fyziologické zvláštnosti zralého a nezralého novorozence. Časné poporodní období, klinický obraz poporodní adaptace novorozence, termoregulace. Nejčastější patologické stavy v novorozeneckém věku. Asfyxie a resuscitace novorozence, hodnocení hypoxie novorozence, resuscitace, dlouhodobé následky. Porodní traumatismus - klasifikace nejčastějších porodních traumat. Bolest novorozence. Vrozené vývojové vady u novorozence. Hyperbilirubinémie v novorozeneckém věku - fyziologická žloutenka novorozenců, hemolytická nemoc novorozenců. Etika v péči o novorozence, komunikace s rodiči, úmrtí novorozence. Specifika hodnocení individuálního stavu potřeb, ošetřovatelská diagnostika, cíle, intervence a ošetřovatelský plán s edukačními prvky směrem k matce, vyhodnocování výsledků péče, demonstrace ošetřovatelských činností v klinických podmínkách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je profilujícím odborným teoreticko-praktickým předmětem. Zahrnuje komplexní poznatky z péče o novorozence, včetně anatomie a fyziologie novorozence. Poskytuje informace o klinickém stavu fyziologického, rizikového i patologického novorozence. Součástí předmětu jsou praktické semináře umožňující získat praktické dovednosti v péči o fyziologického, rizikového i patologického novorozence.
Student bude umět: péči o novorozence, naučí se posuzovat aktuální stav a adaptační reakce novorozence; péči o rizikového novorozence, získá podrobnější znalosti o diagnostice a terapii v péči o rizikového novorozence; platnou legislativou v péči o matku a dítě.
|
Předpoklady
|
V rámci samostudia získat informace o anatomicko-fyziologických zvláštnostech novorozence a péči o novorozence po porodu. Seznámit se s postupy diagnostických a léčebných metod u vybraných onemocnění novorozence.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
test KPR novorozence, min. 90% aktivní účast na seminářích a cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
Dort, J., Dortová, E., Jehlička, P. (2013). Neonatologie. Praha: Karolinum.
-
Fendrychová, J. a kol. (2004). Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO.
-
Fendrychová, J., Borek, I. (2012). Intenzivní péče o novorozence. NCO MZO Brno.
-
Janota, J., Straňák, Z. (2013). Neonatologie. Mladá fronta, Praha.
-
Lebl, J. (2012). Klinická pediatrie. Praha: Galén.
-
Procházka, M., Pilka, R., a kol. (2016). Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. Olomouc.
-
Sedlářová, P. a kol. (2008). Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Grada, Praha.
-
Straňák, Z., Chrásková, J., Lamplotová, L. (2014). Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem.
|