Předmět: Klinická propedeutika v porodní asistenci

« Zpět
Název předmětu Klinická propedeutika v porodní asistenci
Kód předmětu POA/PRP06
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svancarová Kateřina, Mgr.
  • Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Blok I: Základní terminologie (zdraví, nemoc, průběh nemoci, prognóza, symptom, syndrom). Anamnéza - osobní a rodinná, sociální, pracovní. Gynekologická a porodnická anamnéza. Subjektivní a objektivní příznaky, nejčastější příznaky onemocnění. Blok II: Fyzikální vyšetření - význam a zásady provádění. Vyšetření pohledem, pohmatem, poklepem, poslechem. Zhodnocení fyzikálního vyšetření. Vyšetření celkového stavu (vědomí, dýchání, poloha, postoj, chůze, konstituce, stav výživy, kůže). Fyzikální vyšetření hlavy, krku a hrudníku., břicha, končetin, páteře, lymfatických uzlin, kůže a reflexů. Blok III: Vyšetřovací metody, rozdělení (laboratorní, zobrazovací, endoskopické, operační). Blok IV: Vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví. Organizace péče o těhotné a rodičky v ČR. Indikátory perinatální úmrtnosti, perinatální morbidity. Mateřská úmrtnost. Prenatální péče, prenatální vyšetření. Prenatální diagnostika VVV. Kardiotokografie. Antropometrická měření, pomůcky, technika a význam v porodnictví.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti si osvojí základní techniku fyzikálního vyšetření klientky / pacientky, naučí se manuální zručnosti při používání těchto technik u žen v gynekologii a porodnictví a naučí se rozlišit fyziologický nález od abnormalit a patologie. Součástí předmětu je ucelená symptomatologie systémových onemocnění a přehled moderních diagnostických a vyšetřovacích metod v klinických oborech medicíny.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Písemný zápočtový test, ústní zkouška. Aktivní účast ve výuce a min. 90% přítomnost na seminářích a cvičeních.
Doporučená literatura
  • Binder Tomáš. (2015). Porodnická propedeutika: studijní texty pro obor Porodní asistentka. Ústí nad Labem.
  • Classen, M. (2011). Diferenciální diagnóza ve schématech. Praha: Grada.
  • Čepický, P. (2018). Kapitoly z diferenciální diagnostiky v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada.
  • Herle, P. (2016). Diferenciální diagnostika v gynekologii. Praha.
  • Holubec, L. Klinická propedeutika v klinických a interních oborech.
  • Kopecký, M. (2013). Antropometrický instrumentář a metodika měření antropometrických parametrů. Olomouc : VUP.
  • Martin Procházka, Radovan Pilka. (2018). Porodnictví pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc.
  • Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
  • Pilka, R. a kol. (2017). Gynekologie. Praha: Maxdorf.
  • Raftery, A. T., Lim, E. K. S. (2010). Diferenciální diagnóza do kapsy.
  • Roztočil, A. (2011). Moderní gynekologie. Praha: Grada.
  • Roztočil, A. (2008). Moderní porodnictví. Praha: Grada.
  • Roztočil, A. (1998). Vyšetřovací metody v porodnictví a gynekologii. Brno: IDVPZ.
  • THOMAS, J., ed., MONAGHAN, T., ed. (2018). Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, tipy, návody pro praxi. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Porodní asistence (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní