Vyučující
|
-
Slováková Monika, Mgr.
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
-
Janoušková Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Struktura zdravotnických zařízení, kategorie zdravotnických pracovníků. Péče o bezpečné prostředí, zásady asepse, dezinfekce, sterilizace, OBP, zákonné normy. Příprava sterilní plochy k aseptickým výkonům. Základní chirurgické instrumentárium. Příjem, překlad a propouštění pacientů. Hygienická péče, polohování pacientů. Základní obvazová technika, bandáže DKK. Monitoring FF. Problematika vylučování moči a stolice. Farmakoterapie, zásady podávání léků. Příprava a aplikace injekcí, ředění léků. Periferní a centrální žilní přístupy. Infuzní terpaie. Podávání transfuzí. Dietoterapie, výživa a krmení nemocných, parenterální a enterální výživa. Odběry biologického materiálu, zásady odběrů, typy odběrů. Péče o rány, převazy, extrakce stehů. Péče o drény a drenáže, stomie. Příprava pacienta k inavazivním výkonům, předoperační příprava, pooperační péče po výkonech dle zásad ošetřovatelského procesu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Obsah předmětu tvoří základ profesionálních praktických dovedností porodní asistentky, umožňuje studentům zdokonalit manuální zručnost a jistotu při provádění jednotlivých odborných výkonů a je používán k realizaci odborné péče v porodní asistenci.
Student bude teoreticky znát základní odborné výkony v porodní asistenci a následně je dokáže provést prakticky na příslušných modelech (odběry krve a jiného biologického materiálu, aplikace injekcí a infuzí, katetrizace močového měchýře, aplikace klyzmatu, meření FF,...). Dále bude schopen určit, realizovat a odpovídat za specifické ošetřovatelské činnosti v jednotlivých složkách péče v porodní asistenci.
|
Předpoklady
|
manuální zručnost
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Systematické pozorování studenta, Seminární práce, Písemný test
Průběžné ústní zkoušení a předvedení praktického výkonu. Písemný zápočtový test. Teoreticko-praktická zkouška. Aktivní účast ve výuce a min. 90% přítomnost na seminářích a cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
Hůsková, J., Kašná, P. (2009). Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty: pracovní sešit II. Praha: Grada.
-
Hůsková, J., Kašná, P. (2009). Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty: pracovní sešit I. Praha:Grada.
-
Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
-
Pokorná, A. et al. (2014). Ošetřovatelské postupy založené na důkazech II. Brno.
-
Vytejčková, R. a kol. (2015). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha.
-
Vytejčková, R. (2011). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada.
-
Vytejčková, R. (2013). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada.
|