Předmět: Neonatologie I

« Zpět
Název předmětu Neonatologie I
Kód předmětu POA/PRK22
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lasák Jakub, MUDr.
Obsah předmětu
Organizace neonatologie. Rozdělení perinatálního období a klasifikace novorozenců - vývojová období novorozence, klasifikace novorozenců dle vztahu porodní hmotnosti a gestačního věku. Anatomické a fyziologické zvláštnosti zralého a nezralého novorozence. Časné poporodní období, klinický obraz poporodní adaptace novorozence, termoregulace. Nejčastější patologické stavy v novorozeneckém věku. Asfyxie a resuscitace novorozence, hodnocení hypoxie novorozence, resuscitace, dlouhodobé následky. Porodní traumatismus - klasifikace nejčastějších porodních traumat. Bolest novorozence. Vrozené vývojové vady u novorozence. Hyperbilirubinémie v novorozeneckém věku - fyziologická žloutenka novorozenců, hemolytická nemoc novorozenců. Etika v péči o novorozence, komunikace s rodiči, úmrtí novorozence. Specifika hodnocení individuálního stavu potřeb, ošetřovatelská diagnostika, cíle, intervence a ošetřovatelský plán s edukačními prvky směrem k matce, vyhodnocování výsledků péče, demonstrace ošetřovatelských činností v klinických podmínkách.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na anatomicko-fyziologické zvláštnosti novorozeneckého věku, oblast prvního ošetření a vyšetření fyziologického novorozence a na péči o fyziologického novorozence. Také posluchače seznamuje s nejčastějšími patologickými stavy u novorozenců a kardiopulmonální resuscitací novorozence.
Student bude umět: péči o novorozence, naučí se posuzovat aktuální stav a adaptační reakce novorozence; péči o rizikového novorozence, získá podrobnější znalosti o diagnostice a terapii v péči o rizikového novorozence; platnou legislativou v péči o matku a dítě.
Předpoklady
V rámci samostudia získat informace o anatomicko-fyziologických zvláštnostech novorozence a péči o novorozence po porodu. Seznámit se s postupy diagnostických a léčebných metod u vybraných onemocnění novorozence.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemný test

test KPR novorozence, min. 90% aktivní účast na seminářích a cvičeních.
Doporučená literatura
  • Dort, J., Dortová, E., Jehlička, P. (2013). Neonatologie. Praha: Karolinum.
  • Fendrychová, J. a kol. (2004). Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO.
  • Fendrychová, J., Borek, I. (2012). Intenzivní péče o novorozence. NCO MZO Brno.
  • Janota, J., Straňák, Z. (2013). Neonatologie. Mladá fronta, Praha.
  • Lebl, J. (2012). Klinická pediatrie. Praha: Galén.
  • Procházka, M., Pilka, R., a kol. (2016). Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. Olomouc.
  • Sedlářová, P. a kol. (2008). Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Grada, Praha.
  • Straňák, Z., Chrásková, J., Lamplotová, L. (2014). Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Porodní asistence (2020) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní