Vyučující
|
-
Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Blok I: Transformace českého zdravotnictví a porodní asistence po roce 1989 a především po roce 2004. Legislativa EU a ČR vztahující se ke zdravotnictví se zaměřením na profesi porodní asistentky. Blok II: Doporučení WHO pro zdraví ve 21. století se zaměřením na posílení profesí porodní asistentky a všeobecné sestry. Blok III: Základní pojmy o organizace zdravotní péče v České republice. Zdravotní péče hrazená z veřejného zdravotního pojištění a péče nehrazená ze zdravotního pojištění. Blok IV: Primární, sekundární a terciální zdravotní péče. Péče lůžková, stacionární, ambulantní a domácí. Blok V: Primární, sekundární a terciální prevence a podpora zdraví. Organizace práce porodních asistentek. Blok VI: Kvalita poskytované péče a její kontrola. Individuální potřeby ženy, jejího dítěte a rodiny, komunity (s přesahem do multikulturní péče) ve zdraví i nemoci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na poznatky z předmětu Základy teorie porodní asistence ze ZS. Systémově vymezuje porodní asistenci jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje studenty s multikulturní dimenzí péče v porodní asistenci o individuální potřeby ženy, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi porodní asistence ve společnosti.
Student po absolvování disciplíny bude: -znát a správně používat terminologii a pojmový aparát v porodní asistenci -rozumět základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví ženy, rodiny a komunity -schopen teoreticko filosofického náhledu na problematiku péče v porodní asistenci -umět určovat priority, zpracovat metodiku jednoduchého empirického šetření -schopen teoretické vědomosti aplikovat do běžné odborné praxe v porodní asistenci a aktivně jich využívat v individualizované, na potřeby pacientky/klienty orientované péči . -znát a využívat poznatků z konceptuálních modelů v porodní asistenci -umět správně používat pojmy - etnicita, kultura, duchovno, víra, náboženství -znát základní charakteristiky vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin -schopen realizovat proces péče v porodní asistenci u klientek s ohledem na jejich etnické, kulturní a duchovní specifika
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Absolvování seminářů, praktických cvičení, vypracování seminární práce a její obhájení
|
Doporučená literatura
|
-
Čepický, P., Líbalová, Z. (2006). Historie vedení porodu. Moderní gynekologie a porodnictví.
-
Doležal, A. (2001). Od babictví k porodnictví. Praha: Karolinum UK.
-
Eliašová,A., Závodná, V. Dejiny pôrodnej asistencie.
-
Gordon, R. (1995). Podivuhodné dějiny lékařství. Praha: Melantrich.
-
Junas, J. (1977). Průkopnící medicíny. Praha: Avicenum.
-
Lavičková, M. a kol. (1997). Lékaři - encyklopedická edice. Praha: Encyklopedický dům.
-
Lesný, I. a kol. (1994). Slavní lékaři. Praha: Gragment.
-
MATULNÍKOVÁ, Ľ. Vývoj profesie pôrodnej asistencie a zmeny jej postavenia v historickom kontexte.
-
Nuland, S. B. (2000). Lékařství v průběhu staletí. Praha: Knižní klub.
-
Porter, R. (2001). Největší dobrodiní lidstva - historie medicíny od starověku po současnost. Praha: Knižní klub.
-
Schotz, H. (1994). Kronika medicíny. Praha: Fortuna.
-
Štembera, Z. (2004). Historie české perinatologie. Praha: Maxdorf.
-
Vránová, V. (2007). Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc: VUP.
|