Vyučující
|
-
Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
-
Nováková Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Blok I: Zdraví a jeho determinanty, metody výchovy ke zdraví, program WHO ?Zdraví 2020?, národní programy podpory ke zdraví. Blok II: Člověk a jeho prostředí; práce a pracovní podmínky; výživa; tělesná aktivita Blok III: Prevence ve stomatologii, kouření, alkohol, drogy, gambling; stres a mentální hygiena; relaxace. Blok IV: Násilí páchané na ženách, dětech a seniorech a jejich prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 19 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciární sféře péče o zdraví. Umožňuje studentům získat profesní znalosti z podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu, se zaměřím na výživu v jednotlivých obdobích lidského života. Seznamuje s problematikou zneužívání a závislostí, s jejich riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. Součástí předmětu je prevence ve stomatologii, se zaměřením na specifika onemocnění týkajících se dutiny ústní u všech věkových skupin, především na oblast dentální hygieny a prevence u ženy v těhotenství, na edukaci v preventivní péči.
Student bude umět využít teoretické znalosti a praktické dovednosti v přípravě programů zaměřených na oblast výchovy ke zdraví
|
Předpoklady
|
Student bude po absolvování předmětu schopen připravit programy zaměřené na oblast výchovy ke zdraví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Absolvování seminářů, vypracování seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Barvíková J. (2016). Děti, rodiče a domácí násilí. VUPSV, vvi, Praha.
-
Farkašová, D. (2018). The determinants of health. Praha: Galén.
-
Fořt, P. (2016). K čemu jsou diety: a mnoho dalšího o správném jídle a cvičení. Praha: Ikar.
-
Fried, M. (2018). Moderní trendy v léčbě obezity a diabetu. Mlečice.
-
Hlúbik, P. (2014). Obezita: doporučené diagnostické a terapeutické postupy pro všeobecné praktické lékaře. Praha.
-
Hrubá, D. (2017). Mýty a fakta o kouření: obecné informace pro pacienty. Praha.
-
Králíková, E. (2015). Diagnóza F17: závislost na tabáku. Praha.
-
Kunešová, M. (2016). Základy obezitologie. Praha.
-
Limeback, H. (2017). Preventivní stomatologie. Praha.
-
Malátová, R. (2017). Didaktika zdravotní tělesné výchovy, oslabení pohybové soustavy. České Budějovice.
-
Marinov. (2014). Dětská nadváha a obezita je zdravotní problém. Praha: Pediatrická společnost ČLS JEP.
-
Mazánek, J. (2015). Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky. Praha.
-
Michal et al. Gambler: a co s ním?.
-
Mosley, M. (2017). Snižte hladinu cukru v krvi za 8 týdnů. Praha: Dobrovský s.r.o.
-
Slezáková L. a kol. (2016). Stomatologie I. Praha: Grada Publishing.
-
Šedý, J. (2018). Zubař: nejlepší přítel člověka. Petrovice.
-
Šulcová. (2018). Veřejné zdravotnictví: učební texty pro zdravotnické obory. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
-
Švábová, K. (2015). Vybrané kapitoly z pracovního lékařství. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.
-
Těthalová. (2018). Sportujeme celý rok: výchova ke zdraví pro předškoláky. Praha.
-
Vaníčková, E. (2016). Metodika prevence násilí, online násilí a šikany ve školách. Praha.
-
Vavřinková, B., Binder, T. (2006). Návykové látky v těhotenství. Praha.
|