Vyučující
|
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
-
Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Historie babictví a porodnictví ve starověku, středověku a novověku ve světě i u nás. Babictví za vlády Marie Terezie Sociální postavení babiček, služební a další předpisy. Porodní asistence současnosti. Významné osobnosti babictví a porodnictví. Vzdělávání porodních bab v babických školách. Vzdělávání porodních asistentek ve 20. století a v současnosti. Mýty a pověry v babictví. Profesní organizace porodních asistentek ve světě a v ČR a jejich význam pro porodní asistentky. Ošetřovatelství ve starověku, středověku a novověku ve světě i u nás. Zakládání prvních špitálů u nás. Ošetřovatelství koncem 19. století, zakládání ošetřovatelských škol, první ošetřovatelská škola v českých zemích. Vzdělávání sester ve 20. století a v současnosti. Profesní organizace sester ve světě a v ČR a jejich význam pro povolání sestry. Transformace zdravotnictví, ošetřovatelství a porodní asistence po roce 1989. Image sester a porodních asistentek, nástroje zlepšení image. Politická angažovanost porodních asistentek a sester. Legislativa EU a ČR vztahující se ke zdravotnickým profesím. Porodní asistentka a sestra 21. století. Stručný přehled vývoje medicíny od pravěku po současnost. Některé významné osobnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický základ studijního programu Porodní asistence. Seznamuje studenty s historickým vývojem babictví, současností porodní asistence u nás a ve světě a s významnými osobnosti oboru. Zabývá se i vývojem vzdělávání a současným stavem ve vzdělávání v porodní asistenci. Nastiňuje historii medicíny a ošetřovatelství a seznamuje s významnými osobnostmi v těchto oblastech. Součástí předmětu je i přehled základních legislativních norem EU a České republiky vztahujících se k porodní asistenci. Nedílnou součástí je i image porodní asistentky.
Student po absolvování disciplíny bude: -znát historický vývoj oboru babictví a porodní asistence, ošetřovatelství a medicíny -rozumět aktuálním problémům oborů -mít přehled o legislativě vztahující se k oboru porodní asistentka a všeobecná sestra -bude mít přehled o vývoji vzdělávání a o současném vzdělávání v oborech
|
Předpoklady
|
Student se bude po absolvování studia orientovat v oboru porodnictví, z historického pohledu až po současnost, bude znát legislativu vztahující se k oboru a současném vzdělávání v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Absolvování seminářů, praktických cvičení, vypracování seminární práce a její obhájení
|
Doporučená literatura
|
-
Čepický, P., Líbalová, Z. (2006). Historie vedení porodu. Moderní gynekologie a porodnictví.
-
Doležal, A. (2001). Od babictví k porodnictví. Praha: Karolinum UK.
-
Eliašová,A., Závodná, V. Dejiny pôrodnej asistencie.
-
Gordon, R. (1995). Podivuhodné dějiny lékařství. Praha: Melantrich.
-
Junas, J. (1977). Průkopnící medicíny. Praha: Avicenum.
-
Lavičková, M. a kol. (1997). Lékaři - encyklopedická edice. Praha: Encyklopedický dům.
-
Lesný, I. a kol. (1994). Slavní lékaři. Praha: Gragment.
-
Nuland, S. B. (2000). Lékařství v průběhu staletí. Praha: Knižní klub.
-
Porter, R. (2001). Největší dobrodiní lidstva - historie medicíny od starověku po současnost. Praha: Knižní klub.
-
Schotz, H. (1994). Kronika medicíny. Praha: Fortuna.
-
Štembera, Z. (2004). Historie české perinatologie. Praha: Maxdorf.
-
Vránová, V. (2007). Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc: VUP.
|