Předmět: Proces péče v porodní asistenci

« Zpět
Název předmětu Proces péče v porodní asistenci
Kód předmětu POA/PRK01
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vysvětlení pojmu - holismus, potřeba člověka, členění lidských potřeb dle Maslowa. Dynamika lidských potřeb. Základní biologické a psychosociální potřeby člověka, metapotřeby. Ošetřovatelský proces, jeho fáze, dokumentace. Anamnéza v porodní asistenci, proces získávání dat. Stanovení diagnóz - diagnostický systém NANDA International. Stanovování vhodných verifikovaných a neverifikovaných cílů péče, plánování a kritéria hodnocení péče. Dokumentace v porodní asistencii. Modely péče vhodné pro realizaci ošetřovatelského procesu v porodní asistenci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický základ studijního programu porodní asistence. Systémově vymezuje porodní asistenci jako vědní disciplínu s vlastní filosofií, předmětem zkoumání, terminologií, metodologií. Seznamuje studenty se základním dělením potřeb člověka a učí metodiku procesu péče v porodní asistenci.
Student po absolvování disciplíny bude schopen: - dát do příčinného vztahu současné znaky a trendy zdraví s lidskými potřebami - identifikovat aktuálně i potenciálně nesaturované potřeby a problémy pacientky/klientky - používat i vytvářet objektivizované metody sledování a dokumentování v porodní asistenci - popsat základní charakteristiky ošetřovatelského procesu a vysvětlit význam jednotlivých fází - určit, realizovat a odpovídat za specifické činnosti v porodní asistenci v rámci ošetřovatelského procesu - v praxi používat taxonomii aliance 3N -posoudit výhody ošetřovatelského procesu pro pacientku i pro porodní asistentku - vytvořit a realizovat dlouhodobý plán péče v porodní asistenci a vést denní záznamy péče v porodní asistenci - sledovat kvalitu individuální péče v porodní asistenci a nést za ni odpovědnost - vést dokumentaci v porodní asistenci s využitím KIS
Předpoklady
100% účast na výuce, orientace v problematice procesu v porodní asistenci.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Písemná - vypracování seminární práce v rozsahu 10 normostran, písemný test. Aktivní účast ve výuce a min. 90% přítomnost na seminářích a cvičeních.
Doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S., ed. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace.
  • HERDMAN, T. H. (2012). Nursing Diagnosis 2015-2017: Definitions and Classifications. Wiley-Blackwell.
  • HERDMAN, T. H. (2012). Nursing Diagnosis 2018-2020: Definitions and Classifications. Wiley-Blackwell.
  • JAROŠOVÁ, D., a kol. (2012). Využitelnost ošetřovatelských klasifikací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Marečková, J. (2015). Příklady využití terminologií NNN v ošetřovatelské péči. Olomouc.
  • Marečková, J. (2015). Příklady využití terminologií NNN v porodní asistenci. Olomouc.
  • VÖRÖSOVÁ, G. (2013). Diagnóza v ošetrovateľstve. Nitra.
  • WORKMAN, B. A., BENNETT, C. L. (2006). Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Porodní asistence (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní