Vyučující
|
-
Kantor Lumír, MUDr. Ph.D.
-
Šuláková Soňa, MUDr.
-
Dostalíková Věra, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Organizace neonatologie. Rozdělení perinatálního období a klasifikace novorozenců - vývojová období novorozence, klasifikace novorozenců dle vztahu porodní hmotnosti a gestačního věku. Anatomické a fyziologické zvláštnosti zralého a nezralého novorozence. Časné poporodní období, klinický obraz poporodní adaptace novorozence, termoregulace. Nejčastější patologické stavy v novorozeneckém věku. Asfyxie a resuscitace novorozence, hodnocení hypoxie novorozence, resuscitace, dlouhodobé následky. Porodní traumatismus - klasifikace nejčastějších porodních traumat. Bolest novorozence. Vrozené vývojové vady u novorozence. Hyperbilirubinémie v novorozeneckém věku - fyziologická žloutenka novorozenců, hemolytická nemoc novorozenců. Etika v péči o novorozence, komunikace s rodiči, úmrtí novorozence. Specifika hodnocení individuálního stavu potřeb, ošetřovatelská diagnostika, cíle, intervence a ošetřovatelský plán s edukačními prvky směrem k matce, vyhodnocování výsledků péče, demonstrace ošetřovatelských činností v klinických podmínkách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na anatomicko-fyziologické zvláštnosti novorozeneckého věku, oblast prvního ošetření a vyšetření fyziologického novorozence a na péči o fyziologického novorozence. Také posluchače seznamuje s nejčastějšími patologickými stavy u novorozenců a kardiopulmonální resuscitací novorozence.
Student bude umět: péči o novorozence, naučí se posuzovat aktuální stav a adaptační reakce novorozence; péči o rizikového novorozence, získá podrobnější znalosti o diagnostice a terapii v péči o rizikového novorozence; platnou legislativou v péči o matku a dítě.
|
Předpoklady
|
V rámci samostudia získat informace o anatomicko-fyziologických zvláštnostech novorozence a péči o novorozence po porodu. Seznámit se s postupy diagnostických a léčebných metod u vybraných onemocnění novorozence.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
Absolvování seminářů a praktických cvičení
|
Doporučená literatura
|
-
Dort, J. a kol. (2004). Neonatologie: vybrané kapitoly pro studenty LF. Praha: Karolinum.
-
Dort, J. a kol. (2011). Ošetřovatelské postupy v neonatologii. Plzeň: Západočeská univerzita.
-
Fendrychová, J. a kol. (2004). Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO.
-
Fendrychová, J. a kol. (2009). Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. 2. část, Péče o novorozence. Brno: NCO NZO.
-
Fendrychová, J., Borek, I. (2012). Intenzivní péče o novorozence. NCO MZO Brno.
-
Herdman, T. H. (2009). NANDA - I. Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2009-2011. Philadelphia: NANDA International.
-
Janota, J., Straňák, Z. (2013). Neonatologie. Mladá fronta, Praha.
-
MROWETZ, MICHAELA, CHRASTILOVÁ, GAURI A IVANA ANTALOVÁ. (2011). Bonding ? porodní radost: podpora rodiny jako cesta k ozdravení porodnictví a společnosti?. PRAHA: DHARMAGAIA.
-
Straňák, Z., Chrásková, J., Lamplotová, L. (2014). Základy neonatologie pro porodní asistentky. Ústí nad Labem.
-
Troupová, J. a kol. (2010). Standardy ošetřovatelské péče v neonatologii. České Budějovice.
|