Vyučující
|
-
Svancarová Kateřina, Mgr.
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní fyzikální vyšetření, vyšetřovací metody, monitorování respiračního systému, monitorování kardiovaskulárního systému, speciální možnosti monitorovací techniky, monitorování centrálního nervového systému, analgosedace, obsluha základních monitorovacích přístrojů, správný postup odběru a manipulace s odebraným biologickým materiálem, fyziologické hodnoty jednotlivých vyšetření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět popisuje přístrojové vybavení pro monitoraci základních životních funkcí pacientky pro diagnostické a terapeutické výkony a přístroje pro podporu orgánových funkcí. Definuje význam a obecné cíle monitorování. Popisuje základní fyzikální vyšetření, vyšetřovací metody. Aplikuje možnosti monitorování respiračního systému (monitorování dechové frekvence, pulzní oxymetrie, kapnometrie, vyšetření krevních plynů). Aplikuje možnosti monitorování kardiovaskulární systému (monitorování srdeční frekvence, IBP, NPB, EKG). Využívá hodnotící metody a škály. Popisuje speciální možnosti monitorovací techniky (abdominální tlak, intrakraniální tlak, TT a další). Popisuje možnosti monitorování centrálního nervového systému (hodnocení kvality a kvantity vědomí, hloubky analgosedace). Popisuje možnosti moitorování stavu plodu v těhotenství a při porodu.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni práce s přístrojovým vybavením jednotky intenzivní péče, budou umět vyhodnotit základní fyziologické funkce pacienta, parametry acidobazické rovnováhy apod.
|
Předpoklady
|
Orientace v problematice přístrojového vybavení jednotek intenzivní péče, vyhodnocení fyziologických funkcí pacientů na jednotkách intenzivní péče.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Seminární práce
100% účast ve výuce. Splnění zadaného úkolu - využití přístrojové techniky v praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
Doporučený postup ČGPS - Interperatace intrapartálního fetálního kardiotokogramu - FIGO 2015.
-
Adamus M. a kol. (2012). Základy anesteziologie, intenzivní medicíny a léčby bolesti.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Bartůněk Petr, Jurásková Dana, Heczková Jana, nalos Daniel. (2016). Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada Publishing.
-
Hampton, J.R. (2005). EKG stručně, jasně, přehledně. Praha:Grada.
-
Nejedlá, M. (2015). Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada.
-
Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
-
Šeblová, J., Knor, J. (2013). Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha, Grada.
-
Thaler, M., S. (2013). EKG a jeho klinické využití. Praha: Grada.
-
Zeman, K. (1996). Poruchy srdečního rytmu v intenzivní péči. Brno: NCO NZO.
|