Předmět: Etické a morální problémy v porodnictví a gynekologii

« Zpět
Název předmětu Etické a morální problémy v porodnictví a gynekologii
Kód předmětu POA/FTA01
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévoda Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Polák Jan, ThLic. Ph.D.
Obsah předmětu
Lékařská etika - úvod do problematiky, historie, etické kodexy, etické komise, lékařské vzdělávání. Reprodukční medicína, léčba sterility, dárcovství gamet, genetický výzkum. Práva ženy - otázky interrupcí, sterilizace, prenatální diagnostika a léčba, porod, šestinedělí. Etické problémy chirurgické péče, informovaný souhlas pacienta, sdělování pravdivé diagnosy. Péče o pacientku s onkologickým onemocněním, lidské potřeby a kvalita života, spolupráce s rodinou, otázky euthanasie, hnutí Hospic, smrt pacientka. Péče o pacienta nezletilého, psychiatricky nemocného, pacient s handicapem, zachování lékařského tajemství, respekt k pacientově individualitě. Etika lékařského výzkumu, morální odpovědnost pacientů za vlastní zdraví a způsob života, zdravotník jako pacient, syndrom vyhoření.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět má za úkol seznámit studenty se základními přístupy zdravotnického pracovníka k pacientovi s přihlédnutím ke specifickým problémům, etickými otázkami ve vztahu k počátku života, prenatální diagnostiky, průběhu normálního i ohroženého těhotenství, porodu a šestinedělí. V oblasti gynekologie se zabývá zejména problematikou nádorových onemocnění. Upozorňuje i na zásady komunikace s pacientem, jeho rodinou, probírá i důležitost vzájemných dobrých vztahů mezi zdravotnickým personálem.
Po absolvování by student měl být schopen v rámci terapeutického přístupu k pacientům vnímat nemoc v širší souvislosti bio-psycho-sociálního kontextu a současně si být vědom důležitosti práce v týmu a péče o sebe sama.
Předpoklady
Všeobecný přehled etických norem se zaměřením na problematiku reprodukce.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Úspěšné absolvování seminářů, průběžné řešení úkolů.
Doporučená literatura
  • Gawande, A. (2016). Nežijeme věčně: medicína a poslední věci člověka. Praha: Dokořán.
  • Haškovcová, H. (2002). Lékařská etika. Praha: Galén.
  • Huber, W. (2016). Základní otázky života. Praha: Dokořán.
  • Küng, H. (2015). Dobrá smrt?. Praha.
  • Munzarová, M. (2005). Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada Publishing.
  • PERA, S. A., VAN TONDER, S. (2005). Ethics in health care.
  • Ptáček, R., Bartůněk, P., a kol. (2015). Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada.
  • Ptáček, R., Bartůněk, P. (2014). Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada.
  • Ptáček, R., Bartůněk P. (2016). Kontroverze současné medicíny. Praha: Mladá fronta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní