Vyučující
|
-
Daniš Lukáš, MUDr.
-
Rada Martin, MUDr.
-
Klásková Eva, doc. MUDr. Ph.D.
-
Kutěj Vladislav, MUDr.
-
Křivánková Malvína, MUDr. Ph.D.
-
Horák František, MUDr.
-
Fiala Hynek, MUDr. Ph.D.
-
Jakubec Petr, MUDr. Ph.D.
-
Fischer Ondřej, MUDr.
-
Kultan Juraj, MUDr.
-
Procházka Vlastimil, doc. MUDr. Ph.D.
-
Papajík Tomáš, prof. MUDr. CSc.
-
Ulrichová Jitka, prof. RNDr. CSc.
-
Heřman Miroslav, prof. MUDr. Ph.D.
-
Horák Pavel, prof. MUDr. CSc.
-
Urban Ondřej, prof. MUDr. Ph.D.
-
Drietomská Vendula, MUDr.
-
Kolář Milan, prof. MUDr. Ph.D.
-
Genzor Samuel, doc. MUDr. Ph.D.
-
Mizera Jan, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Výuka a nácvik: Základy klinické biochemie. Základní zobrazovací metody. Základní informace o onemocněních s akutními projevy. Příčiny a mechanismy rozvoje akutních stavů. Sestavní účelných vyšetřovacích algoritmů (klinických, paraklinických). Stanovení pracovní diagnózy (hypotézy). Stanovení základních terapeutických principů. Stanovení praktických dovedností v urgentní a intenzivní medicíně. ALS, ATLS.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s principy akutní medicíny. Naučit studenty racionálnímu chování (vyšetření, léčba a organizace) při konfrontaci s akutními stavy. Vysvětlit závažná onemocnění, která k akutním stavům vedou. Výuka bude probíhat za pomocí simulátoru. Výuka je rozšířena o přehled klinické biochemie a zobrazovacích metod.
Zvládnutí diferenciální diagnostiky a léčby nemocí s akutními projevy. Orientace a praktické dovednosti v problematice akutních stavů.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti interních nemocí, radiologie, mikrobiologie, farmakologie.
IN3/VCA12 a zároveň IN3/VCB12 a zároveň NEU/VC012 a zároveň CH1/VC013 a zároveň FAR/VCA13 a zároveň RAD/VC012 a zároveň MIK/VCA12 a zároveň KAR/VC023
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník
90 % účast na seminářích a praktické výuce Praktická zkouška: Aktivní vedení scénáře na pacientském simulátoru (odborné, organizační a komunikační řešení simulované klinické situace)
|
Doporučená literatura
|
-
Portál UP - MOODLE - LF - PLE/VC031.
-
Adamus, M. a kol. (2012). Základy anesteziologie, intenzívíní medicíny a léčby bolesti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Ball, C.M., Philips, R.S. (2004). Akutní medicína do kapsy. Praha: Grada.
-
Češka R. a kol. (2020). Interna 3. vyd.. Praha.
-
Heřman, M. a kol. (2014). Základy radiologie. Univerzita Palackého.
-
Chrobák L. et al. (2007). Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy.. Praha: Mladá fronta.
-
Jabor, A. (2008). Vnitřní prostředí. Grada Publishing,a.s.
-
Kazda, A. et al. (2012). Kritické stavy, Metabolická a laboratorní problematika. Praha Galén.
-
Klementa, B., Klementová O., Marcián, P. (2014). Resuscitace. EPAVA Olomouc.
-
Koblížek V., Kašák V. (2009). Naléhavé stavy v pneumologii. Maxdorf Jesenius.
-
Kolek, V., Kašák, M., Vašáková, M. a kol. (2017). Pneumologie. Maxdorf Praha.
-
Pokorný, J. (2010). Lékařská první pomoc. Praha: Galén.
-
Polák, M. (2016). Urgentní příjem - druhé, přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta.
-
Sova, M., Vachutka, J. (2019). Scénáře akutní medicíny pro simulátor SimMan 3G. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Šeblová J, Knor J. (2018). Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha, Grada.
-
Ševčík, P., Matějovič, M. (2014). Intenzivní medicína. Praha: Galén.
-
Urgentní medicína. (2015). Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: Souhrn doporučení. Praha.
-
Zima T. (2016). Laboratorní diagnostika. Galén.
|