Název předmětu | Patofyziologické semináře |
---|---|
Kód předmětu | PFY/VC021 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 4 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
V jednotlivých seminářích budou studenti rozebírat kazuistické případy, se kterými se setkali při stážích na klinických pracovištích a budou na nich rozvíjet své vědomosti o etiopatogenezi příslušných chorobných stavů, schopnost analyzovat a interpretovat klinické symptomy, laboratorní nálezy či výsledky dalších vyšetření a na základě toho navrhovat další diagnostický a terapeutický postup. Na základě zájmu studentů budou jednotlivé semináře preferenčně zaměřeny na patofyziologický rozbor kardiologické, endokrinologické, pneumologické problematiky se zdůrazněním komplexního, interdisciplinárního přístupu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace |
Výstupy z učení |
Předmět navazuje na předmět patologické fyziologie v době, kdy studenti již získali své první zkušenosti na klinických pracovištích a díky tomu budou lépe rozvíjet logické vazby mezi teorií a praxí, mezi příčinou a následkem či symptomem, mezi nemocí a její diagnostikou a mezi diagnózou a její léčbou. Návrh mj. vychází ze zájmu studentů, vč. evaluace, se kterými také byla konzultována náplň předmětu: zájem je zejména o interní problematiku vč. kardiologie, pneumologie či endokrinologie. Těmto oblastem je proto přizpůsobena synopse předmětu i zapojení konkrétních vyučujících, kmenových členů ústavu PFY a také jeho externích spolupracovníků - specialistů z klinik.
Po skončení výuky tohoto předmětu bude student schopen kriticko-analytického přístupu v diferenciální diagnostice klinických případů a racionálního postupu v jejich léčbě s důrazem na snahu o kauzální řešení plynoucí s pochopení souvislostí mezi příčinou a následky nemocí. |
Předpoklady |
Všeobecné znalosti preklinických oborů (např. patologické anatomie, mikrobiologie, farmakologie), znalosti dané náplní klinické propedeutiky.
PFY/VCB12 ----- nebo ----- PFY/ZUA22 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Zájem o patofyziologický pohled na klinické diagnózy, aktivní přístup. Účast na seminářích. V souladu se směrnicí LF UP: LF-B-18/14 (omluva 10% výuky) Ústav stanovuje následující limit bez omluvy: 1 vyučovací hodina (45 min, 10%). Absenci nad limit je potřeba omluvit u vyučujícího, event. domluvit formu náhrady. S ohledem na specializovaný charakter předmětu a jeho nízkou hodinovou dotaci doporučujeme absolvovat celou výuku. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Zubní lékařství (2019) | Kategorie: Lékařské vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |